De gran podré viure a la Terra Alta?
Escola Puig Cavaller - Gandesa
Primària 3r Cicle
Escola Puig Cavaller (Gemma, Sònia i Mari) e3001231@xtec.cat
.

Col.laboradors


Pregunta essencial, repte o servei
Quina és la solució per què la gent de la Terra Alta faci el seu projecte de vida a la comarca?
Propòsit del projecte
Que els infants aprenguin sobre les causes i les conseqüències del despoblament que està patint la comarca a partir d’una recerca sobre les seves arrels i els canvis de la seva població. Per finalment, sensibilitzar a la població i pensar possibles solucions.
Descripció del projecte i de l’obra
Aquest projecte sorgeix de la necessitat d’aproximar-se a les seves arrels i conèixer una de les problemàtiques que té la comarca on viuen. Durant el projecte han investigat en grups d’experts sobre diferents hipòtesis causants del despoblament. Finalment, han creat un projecte de fotoveu per tal de sensibilitzar a la població de la comarca sobre aquest problema i buscar solucions.
Creació d’obres o productes
L’alumnat ha fet diferents productes com: el seu arbre genealògic digital, la creació d’una presentació explicant tot el procés d’investigació de la seva hipòtesis. Finalment, cada grup ha ideat i creat una fotografia per sensibilitzar sobre el problema del despoblament. Aquestes fotografies s’han unit a l’exposició de Som Terra Roja i s’han exposat a la Biblioteca Municipal de Gandesa.

Col·laboradors externs
Al començament del projecte, es va necessitar la col·laboració de l’Arxiu Comarcal de la Terra Alta per poder-nos explicar els tipus de fonts que es poden trobar i obtenir informació per les investigacions.
S’ha col·laborat amb l’associació Som Terra Roja i juntament amb l’oficina de joventut de la Terra Alta, s’ha fet més gran la col·lecció del projecte de fotoveu engegat per ells, amb les creacions de l’alumnat.
Preguntes connectores
-A la vostra família hi ha hagut moviments migratoris?
-La vostra comarca està creixent o disminuint? I Gandesa?
-Quines poden ser les causes del despoblament?
-On podem trobar la informació necessària per a les nostres investigacions?
-Què podem fer nosaltres per sensibilitzar a la població d'aquest problema?
-Què hem après?
Objectius d’Aprenentatge
- Valorar la diversitat d’identitats familiars presents a l’aula per promoure el respecte i la inclusió dins del grup-classe.
- Interpretar i analitzar diferents fonts d’informació, utilitzant taules i gràfics, amb l’objectiu de comprovar les hipòtesis formulades en la seva investigació.
- Reconèixer i classificar diferents tipus de fonts d’informació a partir de la visita a l’arxiu comarcal, per entendre com s’obté el coneixement històric i valorar la importància de la informació fiable.
- Dissenyar i coordinar una creació artística col·laborativa, per expressar i compartir els efectes i problemàtiques derivades del despoblament.
- Organitzar-se de manera cooperativa amb el grup, prendre decisions conjuntament i reflexionar per aconseguir una implicació de tots i totes.
Reflexió
“Un goig comptar amb la visió dels més petits sobre el gran repte del despoblament i despertar l’esperit crític i de recerca dels xiquets i xiquetes” Ilda Vico de “Som Terra Roja” “M’ha agradat molt poder col·laborar en l’exposició sobre el despoblament i pensar amb el missatge que volíem explicar i la foto que volíem fer” Maria de 5è.