CRISI DE L’AIGUA
Institut Montgròs - Sant Pere de Ribes
ESO 2n Cicle
insmontgros@xtec.cat
.

Col.laboradors


Pregunta essencial, repte o servei
Com podem viure en el món on el bé més valuós és escàs?
Propòsit del projecte
Que l’alumnat sigui capaç d’analitzar la problemàtica de l’aigua com a recurs limitat i proposar accions sostenibles per reduir-ne el consum i conscienciar la comunitat.
Descripció del projecte i de l’obra
Aquest projecte treballa aspectes relacionats amb la sequera i el canvi climàtic. El projecte comença amb una xerrada d’Enginyeria sense fronteres (ESF), amb la cocreació dels objectius d’aprenentatge i la creació d’un mural, seguit d’activitats relacionades amb els usos de l’aigua, lectura d’articles relacionats amb la sequera i vídeos per reflexionar sobre la problemàtica de la sequera. Per acabar, es fa una activitat per conèixer iniciatives de persones i entitats que treballen per combatre la crisi de l'aigua per, a partir d'aquestes experiències, crear les propostes del producte final.
Creació d’obres o productes
El producte final consisteix en realitzar una sèrie de propostes per conscienciar a la ciutadania sobre la problemàtica de la sequera, mitjançant vídeos, decàlegs, obres teatrals, activitats per alumnat de primària/infantil (creació de dibuixos perquè els pintin). Aquest producte és exposat un dia amb les famílies, que vindran a avaluar els projectes de l’alumnat, conjuntament amb 2-3 experts fora de l’institut, que acabaran fent una taula rodona amb 1-2 representants dels 5 millors grups triats prèviament.

Col·laboradors externs
Andreu Bosch, president de l'APMA, i Xavier Soler, exprofessor universitari de Geologia de la UAB. Ens han ajudat a participar en la taula rodona conjuntament amb l’alumnat i avaluar algunes de les propostes realitzades per l’alumnat. A canvi ells han vist de primera mà quines són les activitats que es porten a terme amb la sequera, ja que ells són divulgadors de la sequera pel Garraf.
Preguntes connectores
-Quina relació tens tu amb l'aigua?
-Què vols aprendre tu sobre l'aigua?
-Quina és la situació de l'aigua al món i a la nostra comarca?
-Com ens abastim d'aigua dolça a Catalunya?
-Com podríem reduir el nostre consum d'aigua?
Objectius d’Aprenentatge
-Crear un vincle afectiu amb problemes de sequera per aproximar el problema a una emoció.
-Llegir articles de diari per poder resoldre preguntes.
-Apropar el concepte de la sequera al Garraf per realitzar un article científic a posteriori.
-Saber redactar un article divulgatiu científic per explicar el problema de la sequera a Catalunya.
-Exposar d’on prové l’aigua per practicar per una taula rodona.
-Resumir i divulgar informació sobre l’aigua per poder aplicar-ho en la seva reducció i evitar el seu malbaratament.
-Redactar una proposta d’estalvi d’aigua per reduir el seu consum i evitar el seu malbaratament.
-Preparar una exposició final per participar en una taula rodona.
Reflexió
El projecte ens ha servit per a reflexionar sobre l’escassetat de l’aigua dolça, i de possibles millores d’estalvi d’aigua. Pel que fa a l’impacte va ser molt poc. Vam anar amb un grup a un grup d’infantil a portar un projecte que consistia a pintar uns dibuixos sobre gotes d’aigua i similar, arribant a la part emocional. I després van escoltar a uns experts sobre l’aigua en una taula rodona, però considerem que no va impactar gaire.