Projecte

CONTAMINACIÓ DE L’AIRE

Escola La Maquinista - Barcelona

Primària 1r Cicle

escola@escolalamaquinista.cat

.

Share
Etapa/Cicle
Primària 1r Cicle
Àmbits d’acció
Medi Ambient Salut i Benestar
Tecnologies Maker
Tall làser Plòter de tall
Durada
entre 35 i 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com ens afecta la contaminació del nostre entorn a la nostra salut?

Propòsit del projecte

L'escola està situada al barri del Bon Pastor de Barcelona. En el nostre entorn hi ha un
centre comercial, amb un pàrquing exterior al costat d'un dels patis de l'escola. Tenim les
vies del tren a pocs metres i els carrers del voltant amb molta circulació de vehicles. Molt
a prop està el Parc de la Maquinista, un petit espai de natura. Volem prendre consciència
de la contaminació que hi ha en el nostre entorn i què podem fer per intentar reduir-la
perquè no es vegi tan afectada la nostra salut.

Descripció del projecte i de l’obra

En el nostre projecte volem investigar sobre la contaminació de l'aire en el nostre entorn. Hem dividit el projecte en quatre parts: l'experimentació, per poder entendre que tot i que no ho veiem també hi ha partícules a l'aire; la investigació, posant filtres al nostre entorn per veure si atrapem aquestes partícules i veure si vivim en una zona amb contaminació; l'aprenentatge de com ens pot afectar a la nostra salut i poder veure si a l'escola hi ha infants amb malalties pulmonars; i a través de la nostra cooperativa, la conscienciació en la millora dels hàbits.

Creació d’obres o productes

Hem creat uns filtres per poder atrapar les partícules de contaminació. Per conscienciar a les famílies de lʼescola de quins són els comportaments i hàbits de vida sostenible per intentar reduir la contaminació, hem pensat uns eslògans i hem fet bosses de roba, fetes de samarretes que hem portat de casa, i imants de nevera, amb fusta tallada amb la impressora làser per la nostra cooperativa.

Col·laboradors externs

Hem utilitzat la guia "Ciutats i pobles saludables FAIG-ISglobal" per inspirar-nos i utilitzar el material de ISglobal, sense la seva intervenció directa. I hem tingut el suport d'un membre de l'ICE de la UAB que va participar en l'elaboració del material del projecte "Com podem saber si l'aire de l'escola està contaminat?"

Preguntes connectores

Si agafem aire en un pot què creus que veuríem?
Què passa si partim una galeta en petits trossos?
Quins gasos podem trobar a l'aire?
Què fa que hi hagi contaminació i que l'ajuda a reduir-la?
Com creiem que és l'aire de l'entorn de la nostra escola?
En quins llocs hem de posar els filtres?
Com t'imagines el que passa quan respirem?
Què passa quan una partícula d'oxigen entra al nostre cos?
Quin producte creatiu podem fer per la nostra cooperativa?
Com podem compartir els aprenentatges fets?

Objectius d’Aprenentatge

Descriure materials a partir de les propietats mesurables (volum, massa)
Saber com es mostra la matèria en els diferents estats sòlid, líquid, gasós. Discontinuïtat de la matèria.
Saber que l'aire està format per diferents gasos.
Saber identificar diferents fonts de contaminació
Saber què hem de fer per poder començar a investigar.
Entendre quin és el paper que tenen les cèl·lules en el nostre cos
Entendre els canvis que passen al nostre cos
Aprendre a fer servir el maquinari del FaigLab
Saber compartir amb els altres els aprenentatges

Reflexió

Com que no veiem la contaminació a ull nu, pensem que en el nostre entorn no nʼhi ha. I volem explicar-ho a les famílies per poder intentar reduir la contaminació en tot el que puguem. També volem fer una carta l'Ajuntament per donar visibilitat de lʼestudi que hem fet de les malalties respiratòries que hi ha a lʼescola i que puguin intentar posar algunes mesures al nostre entorn.