Consum responsable de joguines
Escola Pax - Tarragona
Primària 1r Cicle
e3007117@xtec.cat
.

Col.laboradors


Pregunta essencial, repte o servei
Quantes vides té una joguina?
Propòsit del projecte
Que l’alumnat desenvolupi una actitud crítica i responsable envers el consum de joguines, i promogui la reutilització, la reparació i l’intercanvi com a alternatives sostenibles.
Descripció del projecte i de l’obra
A partir de la pregunta “Quantes vides té una joguina?”, l’alumnat de 1r i 2n parla sobre el consum responsable i fa una reflexió sobre quina és la seva experiència amb relació al tema. Es duen a terme un seguit d’activitats que els permeten adonar-se de l’excés de joguines que tenen i que és possible una altra manera de consumir. Hi ha joguines que es poden reparar, intercanviar, regalar o, fins i tot, utilitzar-ne una part per a fer noves creacions. S’han realitzat algunes activitats per aconseguir aquest canvi de mirada.
Creació d’obres o productes
Les diferents obres produïdes tenen a veure amb la conscienciació i la fomentació de tenir una actitud crítica i responsable envers el consum de joguines, promovent la reutilització, la reparació i l’intercanvi com a alternatives sostenibles. Per tant, es fan diferents tipus d’activitats: taller de reparació de joguines, una fira de consum responsable amb intercanvi de monedes fetes amb talladora làser, la fabricació d’una peça d’una joguina amb impressió 3D, un gràfic de les joguines no utilitzades amb peces plàstiques i la fabricació de diferents obres d’art amb residus d’altres joguines.

Col·laboradors externs
Maquetista de l’Hospital de les Joguines:
- ens ha ajudat a reparar joguines, mostrant la importància i el consum responsable de joguines.
- nosaltres l'hem ajudat col·laborant en la reparació de les joguines i aportant idees i mans per donar-los una nova vida.
Estudiant d’Art:
- ens ha ajudat mostrant-nos com reutilitzar joguines velles per crear-ne de noves i fer objectes útils, sent creatius i sostenibles.
- nosaltres l’hem ajudat aportant idees per transformar joguines velles.
Preguntes connectores
Faig servir totes les joguines que tinc?
Per quins motius no jugo amb les joguines que ja no utilitzo?
Amb quantes joguines ja no jugo?
Què faig amb les joguines trencades?
Totes les joguines trencades es poden arreglar?
Què puc fer amb les joguines trencades que no he pogut reparar?
Què podem fer amb les joguines que no faig servir i estan en bon estat?
Per què comprem joguines noves si en tenim moltes a casa?
Com podem allargar la vida d’una joguina?
Quins avantatges té intercanviar joguines amb altres infants?
Com podem animar altres persones a reutilitzar joguines?
Objectius d’Aprenentatge
Prendre consciència de la quantitat de joguines que es tenen i de l’ús que se’n fa.
Valorar la reutilització i la reparació com a alternatives sostenibles al consum.
Participar activament en propostes col·laboratives com ara tallers, obres artístiques i fires d’intercanvi.
Desenvolupar la capacitat d’observació, reflexió i expressió oral per compartir idees i vivències.
Fomentar actituds de responsabilitat, cura dels objectes i respecte pel medi ambient.
Afavorir el treball en equip i la presa de decisions compartides.
Conèixer i experimentar processos artístics a partir de materials reutilitzats.
Elaborar gràfics per fer conclusions sobre l’ús que se’n fa de les joguines.
Debatre diferents possibilitats per donar una segona vida a les joguines.
Reflexió
“I per què no donem aquestes joguines als nens i nenes que no en tenen? Els hi podríem anar a portar i així estarien contents” (alumnat de 1r). “Podríem portar joguines de casa a l’escola i intercanviar-les o, com que en tenim de quan érem petits, les podríem donar als companys/es d’infantil” (alumnat de 2n). “La joguina és emoció i quan estàs emocionat estàs creixent, estàs aprenent i estàs vivint” (Noemí Batllori, maquetista professional)