Com seria el nostre barri ideal?
Escola Josep Manuel Peramàs - Mataró
Primària 1r Cicle
a8020917@xtec.cat
.


Pregunta essencial, repte o servei
Com seria el nostre barri ideal?
Propòsit del projecte
Que l’alumnat s’apropi i conegui el seu entorn més proper: el barri de l’escola, i com el podem millorar. I així, fer-los conscients de que poden ser agents actius en el canvi positiu del seu entorn.
Descripció del projecte i de l’obra
L’activitat de llançament va ser una primera sortida pel barri i l’aparició d’una imatge a l’aula del Lamine Yamal amb el símbol del codi postal d’un barri de Mataró ( Rocafonda) . A més també va arribar una carta d’un superheroi, significatiu per l’alumnat,que per ajudar a la gent de Mataró necessitava orientar-se dins de la ciutat. A partir d’aquí utilitzant l’observació directa de l’entorn, les converses d’aula i la recerca guiada d’informació, ens proposem conèixer quins serveis té el nostre barri, quins no, quines necessitats tenim, com podem millorar-les.
Creació d’obres o productes
L’alumnat va començar a elaborar de manera individual i després en gran grup el disseny del seu barri ideal . La creació de la maqueta està feta a partir de diferents materials reciclats com caixes, taps, roba i d’altres materials com pals de gelat i fusta . Treballem amb l’alumnat la construcció d’un petit circuït elèctric que culmina amb la creació d’uns semàfors per la maqueta. A més a més utilitzarem la talladora làser per fer els rètols dels noms del carrer, inventats per l’alumnat, així com d’altres elements.

Col·laboradors externs
Famílies col·laboren en el muntatge de la maqueta.
Dues persones del barri que ens explicaran com era el nostre barri quan eren petittes i no hi era la nostra escola.
Preguntes connectores
On vivim?
Quins són els barris de Mataró?
Com construïm i mostrem als altres el nostre barri ideal?
Objectius d’Aprenentatge
Explicar oralment el seu procés d’aprenentatge amb l’ajut de la cartografia d’aula per tal d’afavorir la metacognició.
Plantejar millores en el seu entorn més proper a partir de l'observació i anàlisi crítica per tal de construir un barri més sostenible, accessible i funcional per a tothom que hi viu.
Crear una maqueta del barri de manera col·laborativa incidint en el respecte a la diversitat per tal de mostrar a la comunitat quin és el nostre barri ideal i perquè.
Reflexió
Els docents valorem de manera molt positiva l’ús de la cartografia d’aula com a eina de metacognició i també com a recurs o estratègia per millorar l’expressió oral de l’alumnat. A més un aspecte molt important a destacar l’empoderament de l’alumnat en proposar aspectes de millora del seu entorn. L’alumnat hem entès que podem canviar coses del nostre entorn i que som responsables de la seva cura.