Com reduir el so ambiental exterior?
Escola La Llacuna del Poblenou - Barcelona
Primària 2n Cicle
Marina Fuster Crespo
.

Col.laboradors


Pregunta essencial, repte o servei
Com afecta el so en el nostre cos? Com aconseguim que rebaixi el so ambiental de l'exterior?
Propòsit del projecte
Prendre consciència del volum del so ambiental en el nostre cos. Detectar i reflexionar sobre com el so ambiental pot afectar en el nostre humor, estat anímic i salut. A més de ser conscient que tenim molt a dir, molt a fer i això pot transformar les nostres vides.
Descripció del projecte i de l’obra
El projecte neix d’una situació real viscuda a l’aula: un dia ens adonem que no ens podem escoltar bé a causa del soroll. Recordem que a 1r i 2n estàvem en una aula orientada a l’interior de l’illa, mentre que ara, a 3r, la nova aula dona al carrer Llacuna. Això ens porta a investigar com entra el so a l’aula, quins sons sentim, d’on provenen (de dins o de fora) i quins sons o sorolls generem nosaltres. També explorem com es transmet el so, la diferència entre so, soroll i silenci, i finalment impulsem accions per millorar l’ambient acústic a les aules.
Creació d’obres o productes
Al llarg del projecte hem creat diversos productes per sensibilitzar sobre el so i el soroll: cartells dins l’escola i pel barri, cartes a l’Ajuntament de Barcelona demanant canvis d’horaris i pacificació de carrers, al Consorci demanant formació per al professorat i criteris en la construcció d’escoles, i a GAES, empresa propera especialitzada en audició. També hem participat en una exposició i curt al CCCB amb CAMARAC i en “La dansa del so” amb la coreògrafa Helena Lizari.


Col·laboradors externs
Helena Lizari (coreògrafa i ballarina)
Mark (president associació CAMARAC)
Preguntes connectores
- Com entra el so a l'aula?
- Com és que les coses fan soroll?
- Com el so o el soroll es transmet a través del sòlid i de l'aire?
- Com podem saber si el soroll de l'aula és perjudicial per la nostra salut?
- Com el meu cos respon als diferents sons i sorolls?
- Quina diferència hi ha entre el so, el soroll i silenci?
- Com afecta el so en el nostre cos?
- Com entra el so al nostre cos? Com circula, per on va el so en el nostre cos? Com és que reacciono el cos?
Objectius d’Aprenentatge
MODEL FÍSIC:
-Referència a l'acció d'un objecte sobre un altre: diferents materials provoquen un so diferent que pot ser més so o soroll, el so es produeix per un objecte que vibra i si no hi ha material que pugui vibrar, no hi haurà so. En alguns medis (els sòlids) el so es transmet millor que altres (els líquids o els gasos).
- Representació en gràfics (sonòmetre en herz i anàlisi dels resultats)
MODEL SISTEMA VIU:
-La captació d'estímuls i la generació de respostes: Com afecta el so en el nostre cos? el soroll que provoca el camió de les escombraries, l'autobús, les motos,... no ens permet escoltar-nos a l'aula.
-Relacions entre els éssers vius o el medi: volem millorar el medi on vivim per estar més tranquils.
Reflexió
Aquest projecte ens ha fet reflexionar tant alumnat i docents, com famílies, sobre com tots som responsables del soroll que generem i patim. Mestres, infants, famílies, veïns, administracions i entitats tenim un paper clau. Prendre consciència i actuar ens permet millorar la salut i el benestar col·lectiu. Les decisions que prenem avui poden transformar el nostre entorn i fer-lo més saludable i agradable per a tothom.