Projecte

Com ha canviat el clima?

Institut Roseta Mauri - Reus

ESO 1r Cicle

faig@iesrosetamauri.org

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
ESO 1r Cicle
Àmbits d’acció
Medi Ambient
Tecnologies Maker
Audiovisual
Durada
entre 25 i 35 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Per què hem rebut una alerta al mòbil?

Propòsit del projecte

El propòsit del projecte és que l’alumnat entengui el funcionament del clima i la meteorologia, prengui consciència del canvi climàtic i sigui capaç de comunicar prediccions del temps de manera rigorosa i clara. Mitjançant l’observació, la interpretació de mapes i la producció de textos predictius, es desenvolupa el pensament científic i la competència comunicativa.

Descripció del projecte i de l’obra

Aquest projecte convida a lʼalumnat a convertir-se en coneixedors del clima i meteoròlegs. Sʼinvestiga com funciona el temps, quins factors l'afecten, com està canviant el nostre clima i com afecta als éssers vius. A més, es proposa descriure com serà el temps a Catalunya a partir dʼuns mapes de predicció meteorològica mitjançant el text predictiu, tant la seva estructura com el vocabulari corresponent. Lligat a aquest estudi, lʼalumnat exposarà els seus aprenentatges posant-se en la pell dʼun meteoròleg.

Creació d’obres o productes

L’alumnat ha creat mapes meteorològics d’Europa a partir de dades reals i ha dissenyat el guió d’un espai del temps. A través del treball cooperatiu, la recerca i la creativitat, han gravat un vídeo final on simulen un informatiu meteorològic. Aquesta acció transformadora els ha permès comprendre els fenòmens atmosfèrics, millorar l’expressió oral i treballar competències digitals tot connectant l’aprenentatge amb situacions reals.

Col·laboradors externs

La col·laboració amb CEL ROGENT ens ha permès aprofundir en el coneixement del clima a través de l’expertesa real en meteorologia. Ens han ajudat a interpretar mapes, entendre fenòmens atmosfèrics i donar sentit a les alertes meteorològiques. Alhora, nosaltres hem compartit els nostres aprenentatges amb propostes divulgatives, actuant com petits meteoròlegs i fent arribar la nostra veu a la comunitat educativa.

Preguntes connectores

Què és el temps meteorològic?
Què és predir a partir de textos predictius?
Saps reconèixer un text predictiu?
Sabem llegir un mapa d'isòbares?
Saps què és una Dana?
Coneixem les expressions i el vocabulari específic per fer una predicció meteorològica?

Objectius d’Aprenentatge

Conèixer les diferents capes que componen lʼatmosfera i les principals característiques de cadascuna.
Interpretar un mapa meteorològic.
Valorar la importància de tenir cura del medi ambient i concienciar sobre la problemàtica del canvi climàtic.
Conèixer les categories gramaticals.
Comprendre lʼestructura del text predictiu i els diferents tipus..

Reflexió

"Ha estat un projecte on tots hem cooperat, ens hem ajudat i col.labotat de diferents maneres. Hem après què era una DANA, com interpretar i dibuixar un mapa del temps i conèixer els principals símbols metereològics". -Alumna de 1rA "Hem hagut de treballar en grup per fer una presentació. Ha estat un projecte molt entretingut". -Alumne de 1rB