Com és que hi ha tants mosquits?
Escola Pax - Tarragona
Primària 3r Cicle
Escola Pax - e3007117@xtec.cat - 977217757
.

Col.laboradors


Pregunta essencial, repte o servei
Com podem reduir la població de mosquits sense perjudicar l'ecosistema del pati?
Propòsit del projecte
Que l’alumnat analitzi l'ecosistema del nostre pati i sigui capaç de prendre mesures per a tornar-lo a equilibrar, reduint així la població de mosquits de manera sostenible per a la resta de biodiversitat de l'entorn.
Descripció del projecte i de l’obra
Es parteix d’una situació real que presenta la mestra: “Cada dia a l’hora del pati ens piquen molts mosquits”. L’alumnat es fa conscient que el pati de la nostra escola és un ecosistema amb unes condicions determinades. Aprenen que els mosquits, com a éssers vius, realitzen les tres funcions vitals en el lloc on viuen. És important que descobreixin què necessiten els mosquits per viure, com es comporten i quines relacions estableixen amb altres éssers vius i amb el medi per entendre com poden conviure amb les persones de manera sostenible.
Creació d’obres o productes
L’obra produïda té a veure amb les mesures per reduir la població de mosquits. L’alumnat construeix trampes amb ampolles de plàstic que permeten saber a quins llocs del pati hi ha més mosquits. Quan es recullen es veuen aspectes a millorar i amb aquestes idees s'elaboren trampes amb la impressora 3 d. A la part final del projecte es construeixen models de caixes niu per ratpenats amb capses de cartró, es fa un procés de revisió i millora i s'elaboren dues caixes niu amb fusta per penjar a l’escola.

Col·laboradors externs
Cercant col·laboradors externs, un dels pares de 3r es va oferir a fer-nos una xerrada. Aquest pare és Cap dels Agents Rurals de la comarca del Baix Penedès i va venir a l’escola a explicar a l’alumnat aspectes rellevants de la biologia i de l’ecologia dels ratpenats. També ens va explicar les característiques que han de tenir les seves caixes niu. Gràcies a aquesta informació l’alumnat va poder elaborar els prototips de les caixes niu i les caixes definitives que haurien d’afavorir l’augment de la població de ratpenats de l’escola.
Preguntes connectores
Com és que hi ha tants mosquits?
Què necessita un mosquit per viure?
Amb quins altres organismes es relacionen els mosquits al pati?
A totes les zones del pati hi ha la mateixa quantitat de mosquits?
Quines actuacions podem fer per reduir el nombre de mosquits al pati?
Com podem donar a conèixer les nostres conclusions?
Objectius d’Aprenentatge
Explorar preguntes relacionades amb la presència de mosquits al pati de l’escola, formulant hipòtesis i decidint quines línies d’investigació cal seguir per trobar respostes.
Observar i identificar diferents éssers vius del pati per comprendre com es relacionen amb els mosquits dins del seu ecosistema.
Comprendre què necessita un mosquit per viure, analitzant els factors ambientals i biòtics que influeixen en el seu hàbitat.
Desenvolupar la capacitat d’observar l’entorn proper i recollir dades de manera sistemàtica, per identificar les zones del pati amb més risc de presència de mosquits segons les seves condicions ambientals i representar els resultats en gràfics per interpretar-los i extreure conclusions.
Desenvolupar la capacitat de proposar i dur a terme accions per afavorir l’equilibri ecològic al pati de l’escola, a partir del coneixement dels depredadors naturals dels mosquits, amb la finalitat de reduir-ne la presència de manera respectuosa amb el medi.
Reflexió
“Hem après molt de què necessita un mosquit per viure.“ “Ja sé per què em piquen els mosquits al pati de l’escola.“ “Coneixem millor els éssers vius del nostre pati i com es relacionen.“ “Hem descobert que hi ha moltes relacions entre tots els elements que hi ha al pati. No només hi ha relacions d’alimentació, per exemple també hi ha animals que poden ajudar a pol·linitzar les plantes.” “Ara tindrem menys mosquits i més ratpenats a l’escola.“