Projecte

Com és que hi ha tants mosquits?

Escola Pax - Tarragona

Primària 3r Cicle

Escola Pax - e3007117@xtec.cat - 977217757

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
Primària 3r Cicle
Àmbits d’acció
Medi Ambient
Tecnologies Maker
Tall làser Impressió 3D Eines manuals
Durada
entre 25 i 35 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com podem reduir la població de mosquits sense perjudicar l'ecosistema del pati?

Propòsit del projecte

Que l’alumnat analitzi l'ecosistema del nostre pati i sigui capaç de prendre mesures per a tornar-lo a equilibrar, reduint així la població de mosquits de manera sostenible per a la resta de biodiversitat de l'entorn.

Descripció del projecte i de l’obra

Es parteix d’una situació real que presenta la mestra: “Cada dia a l’hora del pati ens piquen molts mosquits”. L’alumnat es fa conscient que el pati de la nostra escola és un ecosistema amb unes condicions determinades. Aprenen que els mosquits, com a éssers vius, realitzen les tres funcions vitals en el lloc on viuen. És important que descobreixin què necessiten els mosquits per viure, com es comporten i quines relacions estableixen amb altres éssers vius i amb el medi per entendre com poden conviure amb les persones de manera sostenible.

Creació d’obres o productes

L’obra produïda té a veure amb les mesures per reduir la població de mosquits. L’alumnat construeix trampes amb ampolles de plàstic que permeten saber a quins llocs del pati hi ha més mosquits. Quan es recullen es veuen aspectes a millorar i amb aquestes idees s'elaboren trampes amb la impressora 3 d. A la part final del projecte es construeixen models de caixes niu per ratpenats amb capses de cartró, es fa un procés de revisió i millora i s'elaboren dues caixes niu amb fusta per penjar a l’escola.

Col·laboradors externs

Cercant col·laboradors externs, un dels pares de 3r es va oferir a fer-nos una xerrada. Aquest pare és Cap dels Agents Rurals de la comarca del Baix Penedès i va venir a l’escola a explicar a l’alumnat aspectes rellevants de la biologia i de l’ecologia dels ratpenats. També ens va explicar les característiques que han de tenir les seves caixes niu. Gràcies a aquesta informació l’alumnat va poder elaborar els prototips de les caixes niu i les caixes definitives que haurien d’afavorir l’augment de la població de ratpenats de l’escola.

Preguntes connectores

Com és que hi ha tants mosquits?
Què necessita un mosquit per viure?
Amb quins altres organismes es relacionen els mosquits al pati?
A totes les zones del pati hi ha la mateixa quantitat de mosquits?
Quines actuacions podem fer per reduir el nombre de mosquits al pati?
Com podem donar a conèixer les nostres conclusions?

Objectius d’Aprenentatge

Explorar preguntes relacionades amb la presència de mosquits al pati de l’escola, formulant hipòtesis i decidint quines línies d’investigació cal seguir per trobar respostes.
Observar i identificar diferents éssers vius del pati per comprendre com es relacionen amb els mosquits dins del seu ecosistema.
Comprendre què necessita un mosquit per viure, analitzant els factors ambientals i biòtics que influeixen en el seu hàbitat.
Desenvolupar la capacitat d’observar l’entorn proper i recollir dades de manera sistemàtica, per identificar les zones del pati amb més risc de presència de mosquits segons les seves condicions ambientals i representar els resultats en gràfics per interpretar-los i extreure conclusions.
Desenvolupar la capacitat de proposar i dur a terme accions per afavorir l’equilibri ecològic al pati de l’escola, a partir del coneixement dels depredadors naturals dels mosquits, amb la finalitat de reduir-ne la presència de manera respectuosa amb el medi.

Reflexió

“Hem après molt de què necessita un mosquit per viure.“ “Ja sé per què em piquen els mosquits al pati de l’escola.“ “Coneixem millor els éssers vius del nostre pati i com es relacionen.“ “Hem descobert que hi ha moltes relacions entre tots els elements que hi ha al pati. No només hi ha relacions d’alimentació, per exemple també hi ha animals que poden ajudar a pol·linitzar les plantes.” “Ara tindrem menys mosquits i més ratpenats a l’escola.“