Projecte

Cap a un hort sostenible

Escola Ferran i Clua - Barcelona

Primària 2n Cicle

a8039434@xtec.cat

.

Share
Etapa/Cicle
Primària 2n Cicle
Àmbits d’acció
Medi Ambient
Tecnologies Maker
Tall làser
Durada
entre 25 i 35 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Què podem fer per reutilitzar l'aigua i ajudar el nostre entorn sense malgastar-ne cap gota?

Propòsit del projecte

Que l'alumnat prengui consciència del malbaratament d'aigua i entengui com pot contribuir a fer-ne un ús més responsable. Al mateix temps, es vol que aprengui a organitzar-se millor, a col·laborar, a prendre decisions en grup i a implicar-se en accions que tinguin un impacte positiu a l'escola. Aquest projecte dona resposta a la necessitat de reaprofitar l'aigua i no malgastar-la, a través d'una acció real com és dissenyar i instal·lar un sistema de reg sostenible per a l'hort escolar.

Descripció del projecte i de l’obra

Amb aquest projecte es vol conscienciar sobre el malbaratament d'aigua i promoure un ús més responsable d'aquest recurs a l'escola. L'alumnat ha explorat els estats de l'aigua, el seu cicle, la depuració i les necessitats de les plantes. A través d'experiments, maquetes i recerca, han dissenyat i construït un sistema de reg amb una depuradora casolana per reutilitzar aigua i regar una jardinera del pati de l'escola. El projecte ha culminat amb un vídeo explicatiu per compartir amb tota la comunitat educativa.

Creació d’obres o productes

Els productes finals han estat diversos: una maqueta del cicle de l'aigua, una depuradora casolana, un decàleg de bones pràctiques i la instal·lació d'un sistema de reg sostenible a una jardinera de l'escola. L'alumnat també ha dissenyat i gravat amb la talladora làser missatges explicatius i de conscienciació sobre l'ús responsable de l'aigua. Finalment, s'ha elaborat un vídeo per compartir el funcionament i les normes d'ús amb tota la comunitat educativa.

Col·laboradors externs

Hem comptat amb un tallerista de la Fundació We Are Water, que ens ha ajudat a entendre com es depura l'aigua, a través d'un experiment pràctic. També hem col·laborat amb el conserge de l'escola, que ha guiat l'alumnat en el muntatge del sistema de reg. Ells ens han aportat coneixement pràctic i expertesa, i l'alumnat els ha compartit el procés, les idees i les ganes de millorar l'escola. Aquesta col·laboració ha reforçat el vincle amb l'entorn i ha fet l'aprenentatge més viu i significatiu.

Preguntes connectores

- Què sabem de lʼaigua que utilitzem cada dia?
- L'aigua és sempre la mateixa encara que canviï de forma?
- Com podem netejar aigua bruta?
- D'on ve l'aigua que rega l'hort?
- Com podem muntar el sistema de reg per fer créixer les plantes reutilitzant
aigua?
- Què podem fer perquè tota l'escola conegui el projecte?

Objectius d’Aprenentatge

- Comprendre el cicle i els usos de lʼaigua per fomentar un ús responsable i conscient dʼaquest recurs.
- Identificar els canvis dʼestat de lʼaigua i els processos que hi intervenen, per comprendre que lʼaigua es transforma però no desapareix.
- Analitzar mescles i tècniques de separació per comprendre com es poden separar i netejar substàncies.
- Identificar i comprendre el recorregut de lʼaigua dins del cicle integral, especialment la seva arribada a lʼhort, per afavorir la consciència sobre la importància de lʼaigua i el seu ús responsable.

Reflexió

El projecte ha estat molt enriquidor per a l'alumnat, que ha après de manera pràctica i propera. Han entès per què és important cuidar l'aigua i com poden ajudar a fer-ho. També han millorat en treballar en grup, organitzar-se i prendre decisions conjuntament. A més, els infants s'han sentit més compromesos a cuidar el nostre entorn, especialment a través de la creació i manteniment del sistema de reg sostenible instal·lat a la jardinera del pati, que reutilitza aigua.