Projecte Destacado

Camins de cura i memòria

Escola Tàber - Barcelona

Primària 1r Cicle

escola@taber.cat

.

Share
Etapa/Cicle
Primària 1r Cicle
Àmbits d’acció
Salut i Benestar
Tecnologies Maker
Programació
Durada
entre 10 i 25 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Per on han passat els meus peus i cap a on caminaran?

Propòsit del projecte

A partir de l’exploració del pas del temps, les vivències i els records personals, que l’alumnat construeixi una memòria individual i col·lectiva que els permeti prendre consciència de qui són, què necessiten i com posar límits. Fer visible el valor de les cures a través de la pròpia història vital. El projecte promou l’empoderament personal i la reflexió sobre les cures des d’una mirada feminista i situant-les com a pilar per construir un futur més just i compartit.

Descripció del projecte i de l’obra

Aquest projecte convida l’alumnat a explorar la pròpia història personal i col·lectiva per prendre consciència de qui són, què necessiten i com posar límits. A partir de l’experiència sensorial de caminar descalços per l’entorn proper, els infants han connectat amb records significatius de la seva vida. Amb el suport de les famílies, han reconstruït moments clau del passat i han reflexionat sobre les figures que els han cuidat i acompanyat. El projecte situa les cures com a pilar fonamental d’una societat més justa i equitativa, des d’una mirada feminista i empàtica.

Creació d’obres o productes

L’alumnat ha creat unes escultures que representen qui són de manera individual, tot reflexionant i fent un procés d’autoconeixement. De manera col·laborativa han construït un monument a les cures amb l’objectiu de fer-les visibles i donar-lo valor. Un monument que respongui a la pregunta: Qui soc jo? Quines són les cures que m'han fet créixer?

Preguntes connectores

● De quina manera els peus ens ajuden a conèixer i explorar el món que ens envolta?
● Què recordes de quan eres més petit? Com et fa sentir aquest record?
● Podem aprendre alguna cosa de les nostres vivències i de les dels altres?
● Com podem explicar les nostres històries a la classe perquè tots les puguem entendre?
● Com podem comparar si les nostres històries s'assemblen?
● Qui i com t'ha acompanyat i ajudat a créixer en les diferents etapes de la teva vida?
● Creus que pots decidir com continuarà el teu camí?

Objectius d’Aprenentatge

● Valorar el paper de les cures en la societat actual, analitzant la seva relació amb les
desigualtats de gènere, per promoure actituds i accions encaminades a una societat
més justa i equitativa.
● Elaborar col·laborativament una proposta artística per transmetre informació, utilitzant
recursos creatius, amb la finalitat de comunicar idees, emocions i valors a partir de
l’experiència pròpia o compartida.
● Organitzar i interpretar dades en taules de doble entrada, aplicant eines bàsiques
d’anàlisi de la informació, per identificar fets històrics comuns i comprendre els vincles
dins del grup.

Reflexió

“Hem de fer més visibles les cures i que els infants prenguin consciència de les figures que els acompanyen i siguin capaços de valorar i traslladar-ho al seu dia a dia”. Tutora de 1r. “Els peus m’han ajudat a descobrir el món de maneres diferents”. Infant de 1r. “La meva família sempre ha estat amb mi en els moments importants”. Infant de 1r. “La meva mare és molt important per a mi, m’ajuda en els moments difícils”. Infant de 1r.