Projecte

Arrabacívic

Institut Escola l'Arrabassada - Tarragona

Primària 2n Cicle

e3013191@xtec.cat

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
Primària 2n Cicle
Àmbits d’acció
Drets humans i equitat Pau i Democràcia
Tecnologies Maker
Tall làser Plòter de tall Impressió 3D Brodat Audiovisual Escanejat 3D Programació
Durada
més de 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com puc contribuir a la millora del meu barri?

Propòsit del projecte

Que l'alumnat ideï una dinàmica de joc cooperatiu per identificar les mancances d'equipaments al barri i faci una demanda formal a l’ajuntament per la creació d’un centre cívic, empoderant-se per fer ús de la seva veu com a ciutadans.

Descripció del projecte i de l’obra

L’alumnat de 3r de primària ha reconceptualitzat el Monopoly com a eina pedagògica cooperativa, integrant fabricació digital, diàleg institucional i disseny participatiu; substituint dinàmiques competitives per mecàniques col·laboratives orientades al bé comú. Paral·lelament, han elaborat arguments per a presentar la proposta d’estudi i construcció d’un centre cívic al barri de l’Arrabassada. El projecte exemplifica com la metodologia maker, vinculada a reptes socials reals, pot desenvolupar competències ciutadanes simultàniament, transformant l’aprenentatge en un acte de compromís grupal.

Creació d’obres o productes

Es tracta d’un joc cooperatiu inspirat en el Monopoly, adaptat al barri i a l’acció ciutadana, amb taulell, fitxes i targetes creats pels infants. El joc fomenta el treball en equip i la participació activa pel bé comú. A més, el grup dissenya i decora de manera consensuada l’embolcall i les bosses de les peces, utilitzant el plòter de tall, la brodadora digital i la talladora làser.

Col·laboradors externs

Hem comptat amb la col·laboració de l’Ajuntament de Tarragona, que ens ha facilitat l’apropament als infants, l’escolta de les seves propostes i la participació a un dels plens.
Ens van rebre a la sala d’actes per escoltar les nostres propostes i ells les portaran al ple.

Preguntes connectores

-Podem transformar el monopoly en un joc cooperatiu i social?
-Quins serveis tenim al barri i de qui depenen?
-Quins serveis públics falten al barri?
-Què és un centre cívic (qui, què i per a què és important)?
-Com podem demanar la creació d’un centre cívic al nostre barri?
-Com comuniquem la nostra demanda a l’Ajuntament?

Objectius d’Aprenentatge

-Dissenyar i crear en grup, un joc basat en el monopoly per transformar-lo en un de més social i cooperatiu.
-Identificar quins tipus de serveis hi ha al nostre barri i per a què serveixen per poder fer-ne ús com a ciutadans.
-Comprendre a trets generals, el procés i gestió econòmica dels serveis públics i la importància de cuidar-los, per a mantenir una societat més justa i equitativa.
-Analitzar l'entorn del seu barri de manera crítica i constructiva per elaborar una demanda de millora i comunicar-la a l’Ajuntament per empoderar-nos com a ciutadans amb veu.

Reflexió

Mestra: “Tota la classe participa amb il·lusió en el projecte de crear un joc de taula, emocionant-se amb cada decisió de disseny i normes. Entrar a l’aula FAIG i fer servir les màquines per donar vida als seus dissenys ha estat increïble.” Infants: “A l’aula FAIG tot és màgia”, “Les màquines són molt pros”, “Si fan un centre cívic, el meu avi no mirarà tanta tele”, “Si n’hi ha un al barri, s’hauria de dir Arrabacívic.”