
Pregunta essencial, repte o servei
Com seran les restes arqueològiques que deixaràs en el futur?
Propòsit del projecte
Que l'alumnat identifiqui el valor de l'herència del passat fent una aproximació al llegat romà de Tàrraco, per treballar la consciència crítica de l’empremta mediambiental que deixarem en el futur.
Descripció del projecte i de l’obra
El projecte Arqueòlegs permet a l’alumnat experimentar de primera mà aquest ofici i reflexionar sobre la seva importància per descobrir d’on venim i cap a on volem anar. Així com replantejar les restes o residus que deixem i es trobaran d'aquí uns anys. Aquesta tasca es duu a terme transversalment amb la implicació de totes les matèries que treballa l’alumnat per tal de processar i assolir les competències des de les diferents àrees. També es fomenta una formació integral amb la voluntat de que siguin capaços de fer front als reptes que es trobaran al llarg del projecte i alhora es potencial.
Creació d’obres o productes
Dins el jaciment arqueològic de l’institut, cada classe de 1r d’ESO, organitzada per grups base de treball, sortirà a delimitar la seva parcel·la d’excavació on durant dos setmanes desenterraran una sèrie de troballes que a classe catalogaran per estrats, tipus de material i que formaran part del museu que muntaran. Al museu també exposaran la resta de productes que hauran treballat: garbells i cartelleria maker (amb la talladora làser), “diario de excavación”, mosaics, àmfores, vida d’antropòlegs, localització de troballes …


Col·laboradors externs
L'Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES) mitjançant el treball de camp estudia els canvis en l'evolució i el nostre comportament.
ANS Educació realitzarà la visita guiada a la Tarraco romana.
Famíles, inspectora i alumnes de 5è de les escoles adscrites són convidats i guiats per conèixer el jaciment i el museu.
Preguntes connectores
- Què ens pot dir la brossa?
- Com podem afrontar una excavació?
- Generem els mateixos residus en les diverses etapes de la història? I la quantitat és igual?
- Fixeu-vos en les restes arqueològiques que heu trobat. A quin contenidor ho classificaríeu?
- On podem trobar un Tiranosaurus rex?
- Quina va ser la primera paraula de la història?
- Com decidim quines troballes són importants?
- Com podem trobar petits fragments dins d'una excavació?
- Com podríem dibuixar sense pinzells?
Objectius d’Aprenentatge
-Comprendre el mètode arqueològic i la conservació del patrimoni mitjançant la planificació i desenvolupament d’una excavació seguint el mètode científic, la parcel·lació del terreny, la localització del jaciment i la classificació de les troballes per saber d’on venim i a on anem.
-Analitzar l’impacte dels residus al llarg de la història a través de la interpretació de materials trobats en una simulació arqueològica, comparant-los amb els sistemes de reciclatge actuals per incidir en el rol que juga l’alumnat com a consumidor i en la gestió que fa dels residus que genera, reflexionant sobre la seva persistència i contaminació.
-Desenvolupar habilitats de construcció, reconstrucció i creació artística en arqueologia, dissenyant i construint eines com el garbell, creant mosaics i recreant àmfores per entendre les tècniques antigues de fabricació i representació, o fins i tot prototipar i fabricar la cartelleria del museu amb la talladora làser (Maker).
-Fomentar la comunicació per la difusió del coneixement arqueològic a través de l’anàlisi i selecció de troballes rellevants, l’elaboració de continguts i la creació d’un diari arqueològic estructurat, i realització del museu.
Reflexió
Després de nou anys podem dir que l’alumnat emprèn el repte motivat, engrescat de dur a terme activitats manipulatives i encuriosit sobre quin és l’origen de les restes que troben. La cooperació entre l’alumnat és un factor fonamental per assolir els objectius marcats i l'èxit de la creació del Museu. Alumnat de 1r ESO: “Hem fet un museu entre tots!”. Famílies: “No em puc creure el que estic veient … Felicitats”. Inspectora: “Un projecte com aquest té tot el sentit. Digne de mostrar-lo en un certamen”.