Projecte

Apocalipsi digital

Institut Vapor del Fil - Barcelona

ESO 2n Cicle

a8077083@xtec.cat

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
ESO 2n Cicle
Àmbits d’acció
Tecnologia i Comunicació Justícia Global
Tecnologies Maker
Impressió 3D
Durada
entre 35 i 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com podem evitar la deshumanització derivada dels efectes de la digitalització?

Propòsit del projecte

Reflexionar sobre l'impacte de la digitalització en les nostres vides, dels beneficis i riscos que suposa.

Descripció del projecte i de l’obra

Els grups es centren en àrees com vehicles autònoms i impressió 3D, explorant la seva relació amb la Intel·ligència Artificial. Presenten les seves recerques i col·laboren en la resolució del repte, documentant-ho tot en el sites del projecte. S'analitzen dilemes ètics amb un Comitè d'Ètica integrat pel grup classe. Aquesta iniciativa és possible gràcies a la col·laboració de la fundació Víctor Grígols i Lucas, que ens ha ofert la informació necessària a través de varies xerrades. Les recomanacions es difondran fora del centre de diverses maneres.

Col·laboradors externs

La Fundació Víctor Grífols i Lucas ens ha assessorat en el camp de la bioètica.

Preguntes connectores

Algunes de les preguntes que l'alumnat s'ha fet per poder avançar en el projecte són:
- En quin moment de la digitalització estem?
- Què passarà d'aquí uns anys?
- Quins perills i conseqüències majors pot haver-hi.
- Quins treballs substituiran les màquines?
- Ens substituiran els robots als humans?
- Què comporta psicològicament utilitzar les pantalles des de tan jove?
- Per què creem una dependència cap als aparells electrònics?
- Com ens està afectant la digitalització en els humans?
- Si no hi hagués IA com seria la nostra societat?
- Per a què utilitzarem la IA en un futur?

Objectius d’Aprenentatge

Aplicar els coneixements apresos a partir d'una indagació sostinguda durant tot el procés per tal de donar resposta al repte.
Agafar consciència de grup per tal de recolzar-se uns als altres quan calgui i creure que, tant individualment com grupalment, es poden iniciar canvis.
Fer servir les eines i recursos adequats a l’hora d’organitzar i planificar un projecte, de forma individual i conjunta.

Reflexió

Col·laborador extern: Els prejudicis són grans enemics de la bioètica. Més civisme, menys xivarri. Més respecte, més coneixement, més curiositat, més prudència del que esperava. A l'institut, molta intel·ligència natural deliberant sobre la intel·ligència artificial. Docent col·laboradora: A partir de la iniciativa i les propostes dels alumnes, es reflexiona sobre els riscos i beneficis de la digitalització a la societat. Hi ha bones idees i reflexions que preveuen possibles accions futures.