Projecte

Amb els 5 sentits!

Escola Quermany - Pals

Primària 1r Cicle

escolaquermany@xtec.cat

.

Share
Etapa/Cicle
Primària 1r Cicle
Àmbits d’acció
Salut i Benestar Drets humans i equitat
Tecnologies Maker
Plòter de tall
Durada
entre 35 i 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Pot tenir SENTITS un robot?

Propòsit del projecte

En aquest projecte, els infants descobriran els cinc sentits jugant, creant i experimentant amb materials diferents. Cada creació els ajudarà a entendre millor com percebem el món. Al final, faran una exposició per compartir tot allò que han après. També reflexionaran sobre com les persones sentim amb el cos i el cor, mentre que els robots només capten informació amb sensors. Així, es preguntaran: Pot tenir sentits un robot? I descobriran que, tot i que els robots poden notar coses… sentir, sentir de veritat, només ho podem fer nosaltres.

Descripció del projecte i de l’obra

El producte servirà per compartir el que han après sobre els sentits, tant en l'àmbit científic com emocional. A través del procés, reflexionaran sobre com percebem el món i com ho fan altres éssers. L’activitat culminarà amb una conversa col·lectiva al voltant de la pregunta essencial: Pot tenir sentits un robot? El producte afavoreix la creativitat, la comunicació i el pensament crític.

Creació d’obres o productes

L’alumnat crearà manualitats relacionades amb cada un dels cinc sentits, tot experimentant amb materials diversos. Aquestes creacions formaran part d’una exposició final a l’aula.

Col·laboradors externs

Espai Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter. (Actualment Gisfera).

Preguntes connectores

- Com és el nostre cos?
- Com poden les empremtes i el sentit del tacte ajudar-nos a descobrir què ens fa diferents dels altres?
- Com podem crear una colònia que desperti el sentit de l'olfacte a través de les plantes aromàtiques?
- Com ens podem descriure a nosaltres mateixos perquè els altres ens puguin reconèixer?
- Com podem descobrir el sentit del gust tot aprenent a fer una recepta pas a pas?
- Què podem descobrir sobre el funcionament de l’ull tot jugant amb un taumàtrop?
- És possible escoltar amb els ulls? Què passa quan el so es converteix en espectacle?

Objectius d’Aprenentatge

- Reconèixer i aprendre les parts del cos en català, castellà i anglès.
- Conèixer característiques del tacte.
- Conèixer característiques de l'olfacte.
- Aprendre a fer descripcions de persones.
- Conèixer i distingir els diferents sabors i l'Umami.
- Posant-se el lloc de l'altre, respectar i reflexionar.
- Entendre que el so es pot veure. Distingir entre els sons aguts i els greus.
- Empatitzar amb les persones i sobretot amb les persones que els manca algun sentit.

Reflexió

Els sentits ens ajuden a conèixer, gaudir i interpretar el món. Hem experimentat, manipulat materials i compartit vivències i entendre com percebem la realitat. La diversitat sensorial i com cada persona pot sentir de manera diferent. Què vol dir “sentir”, tenir sensors és el mateix que tenir emocions o consciència. Els sentits no són només una eina per captar informació, sinó que estan estretament lligats al que som. Ens ha ajudat a valorar més el nostre cos, la natura i les diferències entre les persones.