Projecte

Ajudem als nostres avis

Escola Parc del Saladar - Alcarràs

Primària 3r Cicle

aara@xtec.cat , c5008893@xtec.cat

.

Col.laboradors

Descarrega PDF
Share
Etapa/Cicle
Primària 3r Cicle
Àmbits d’acció
Salut i Benestar
Tecnologies Maker
Tall làser Plòter de tall Impressió 3D
Durada
entre 25 i 35 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com podem ajudar les persones grans del nostre entorn a mantenir-se actives i millorar el seu benestar físic i emocional?

Propòsit del projecte

Que l’alumnat prengui consciència de les necessitats físiques i emocionals de les persones grans del seu entorn i desenvolupi habilitats de disseny, col·laboració i empatia per crear jocs actius adaptats, que fomentin la salut i el benestar de les persones residents a la llar d’avis, tot establint vincles intergeneracionals i donant resposta a un repte social real.

Descripció del projecte

L’alumnat ha començat el projecte amb una enquesta per detectar col·lectius del seu entorn que necessiten suport en l’activitat física. En detectar que les persones grans en són un dels més vulnerables, han establert contacte amb una residència i han entrevistat un fisioterapeuta per conèixer les seves necessitats. Amb aquesta informació, han dissenyat i construït jocs actius a l’aula maker, adaptats a les capacitats dels avis i àvies, amb l’objectiu final de jugar-hi conjuntament i compartir una experiència enriquidora.

Creació d’obres o productes

L’alumnat ha creat diversos jocs actius que treballen la motricitat i l’estimulació cognitiva. A partir de les recomanacions del fisioterapeuta, han dissenyat propostes adaptades i les han fabricat utilitzant eines manuals, tall làser, plòter i impressores 3D. El procés ha inclòs fases de pluja d’idees, prototipat, test amb companys i revisió. Els errors han estat clau per millorar les propostes. Cada joc busca generar moviment, estimulació i vincles emocionals a través del joc compartit amb les persones grans.

Col·laboradors externs

- Residència local: Ens han acollit i facilitat l’entesa de les necessitats de les persones residents.
- Fisioterapeuta de la residència: Ens ha explicat quines activitats poden o no poden fer les persones grans.
La nostra col·laboració aporta estímuls creatius, temps compartit i activitats pensades especialment per ells. Ens aporta empatia, coneixement i connexió amb la comunitat.

Preguntes connectores

- Quins beneficis té l’activitat física per a les persones grans?
- Quines necessitats físiques i emocionals tenen els avis i àvies de la residència?
- Com podem dissenyar jocs adaptats a les seves capacitats?
- Quins materials i eines podem fer servir per fabricar-los?
- Com podem compartir aquests jocs i generar moments de connexió intergeneracional?
- Què hem après sobre nosaltres mateixos i els altres durant aquest procés?

Objectius d’Aprenentatge

- Desenvolupar la capacitat de detectar necessitats reals a l’entorn per tal de donar-hi resposta a través de la creació de solucions adaptades.
- Aplicar coneixements de disseny i motricitat per crear jocs actius adaptats a persones grans amb la finalitat de fomentar el seu benestar.
- Treballar de manera col·laborativa per desenvolupar projectes amb impacte social i emocional a la comunitat propera.

Reflexió

“Ens ha agradat molt poder fer alguna cosa útil per als nostres avis. Ens hem sentit importants i ens hem adonat que podem ajudar amb les nostres idees.” “Hem après que la tecnologia també pot servir per cuidar els altres.” “Veure els avis rient i jugant amb els nostres jocs ens ha fet sentir molt bé.” “Treballar amb un objectiu real ens ha motivat molt. Ens hem esforçat més perquè sabíem que els nostres productes tindrien un impacte de veritat.”