Aigua neta, Planeta sa
Escola Baró de Viver - Barcelona
Primària 2n Cicle
https://escolabarodeviver.cat/ Telf: 933455613
.


Pregunta essencial, repte o servei
Com podem preservar la biodiversitat del riu Besòs a partir de la recollida i reutilització de l’oli de cuina ?
Propòsit del projecte
El propòsit és sensibilitzar l’alumnat sobre la importància de l’aigua com a element essencial per a la vida, perquè comprenguin el seu valor i la necessitat de cuidar-la i mantenir-la neta. Així, es fomenta la pràctica de bones pràctiques a casa, com el reciclatge de l’oli de cuina, ja sigui recollint-lo per dur-lo a la deixalleria o transformant-lo en sabó, contribuint d’aquesta manera a crear un món més sostenible i responsable.
Descripció del projecte i de l’obra
A partir d’una notícia sobre un vessament de residus industrials al riu Besós i la classificació d’animals en perill d’extinció que hi viuen, l’alumnat s’interroga sobre les causes que poden provocar això. Investiga com és l’aigua, on es troba, les seves propietats, el seu cicle, els problemes que pot ocasionar i què passa quan està contaminada. Exploren filtres per netejar-la i fabriquen sabó amb oli de cuina usat, un dels contaminants més difícils de netejar de l’aigua, per aprendre com podem contribuir des de casa a reduir la contaminació de l’aigua i millorar la salut dels rius.
Creació d’obres o productes
Durant la investigació, l’alumnat crea diversos productes per protegir el medi ambient i cuidar l’aigua. Dissenya i prova prototips de filtres i finalment construeix un filtre natural amb diverses capes: pedres, grava, sorra i cotó. També idea un oli-pot per recollir l’oli de cuinar de casa que porta un filtre per a oli fet amb impressora 3D, i una etiqueta de disseny propi. A més, elabora sabó amb oli usat i sosa càustica. Finalment, crea un tríptic informatiu per a les famílies, explicant com reciclar l’oli de cuina i els beneficis que això comporta.

Preguntes connectores
D'on prové l'aigua que hi ha al Planeta Terra? Com s'ha format? Tota l'agua del Planeta és igual?
Què i com es contamina l'aigua? L'aigua es pot netejar?
Quines conseqüències pot tenir la contaminació de l’aigua?
Com podem evitar que moltes substàncies contaminants acabin a l’aigua?
Veient les conseqüències de la contaminació de l'aigua pels éssers vius, per què creus que la gent continua fent accions que contaminen l'aigua?
Objectius d’Aprenentatge
- Conéixer d'on prové l'aigua del Planeta per comprendre la necessitat de fer-ne un ús responsable.
- Experimentar amb les propietats i el cicle de l'aigua per entendre els canvis d'estat.
-Conscienciar sobre les conseqüències de la contaminació de l'aigua per aportar possibles solucions.
-Aprendre els passos del mètode científic per aplicar-lo en la resolució de nous desafiaments.
- Promoure accions entre la comunitat educativa per millorar la qualitat de l'aigua.
Reflexió
Hem après que l’aigua és un element essencial per a la vida, però cal que estigui en bones condicions, sense contaminació. Si no, pot afectar a la vida dels éssers vius: Hem vist com un element molt contaminant per l’aigua com l’oli, al transformar-lo en sabó ( amb una reacció química amb la sosa) deixa de ser-ho i torna a ser útil. Per això, des de casa nostra, és fonamental reduir residus tòxics, reutilitzar i reciclar al màxim, així protegim el nostre entorn i la vida que depén d’aquest recurs tan valuós.