Aigua
Escola L'Arenal de Llevant - Barcelona
Primària 1r Cicle
Arxiu històric de Poblenou, fundació Be Water
.
Col.laboradors
Pregunta essencial, repte o servei
Com podem fer perquè tothom tingui accés a l’aigua potable?
Descripció del projecte
L'alumnat parteix d'una pregunta essencial i, a través d'aquesta pregunta, reflexiona sobre els rius, l'aigua i la contaminació. Té col·laboradors externs, com el biòleg de l'ONG We are Water, que parla sobre la part química de l'aigua i la biodiversitat. També rep el personal de l'Arxiu Històric de Poblenou, que explica com era el barri i l'aigua en el passat. Es relacionen sabers de manera interdisciplinària. A més, duu a terme un procés d'investigació dels contaminants dels rius més propers: Ter, Besòs i Llobregat, i treballa el cicle de l'aigua i el cicle urbà.
Creació d’obres o productes
S’han creat i posat a prova dos filtres per purificar l’aigua, cadascun basat en materials amb propietats diferents. El primer utilitza sorra de gat, amb gran capacitat d’absorció per retenir partícules sòlides. El segon es basa en carbó Binchotan de Kishu, un carbó activat japonès amb estructura porosa que permet absorbir toxines i metalls pesants. A més, s’ha elaborat una maqueta d’un cicle urbà de l’aigua en col·laboració amb We Are Water, per promoure la conscienciació sobre la importància de l’aigua potable.
Reflexió
El projecte ha permès als infants comprendre la importància de l’accés universal a l’aigua potable i valorar-la com un recurs essencial. A través de l’experimentació amb filtres i l’estudi del cicle urbà, han pogut relacionar ciència i realitat social. Han mostrat interès, curiositat i capacitat per explicar els seus aprenentatges amb claredat. El treball cooperatiu i la reflexió conjunta han enriquit molt el procés i ens n’hem sentit molt orgullosos.