Invents
Institut La Pobla de Segur - La Pobla de Segur
ESO 1r Cicle
emayol1@xtec.cat
.
Col.laboradors
Pregunta essencial, repte o servei
Podem decidir, dissenyar i construir invents propis, i ajudar-nos dels coneixements de companys i companyes més grans?
Propòsit del projecte
Fomentar la presa de decisions de lʼalumnat per atendre els diferents interessos i motivacions i que, partint dʼaquí, prengui responsabilitat en el seu procés de dissenyar i construir un element tecnològic.
Descripció del projecte
Es proposa a lʼalumnat de 2n dʼESO que dissenyin i construeixin artefactes que compleixin una sèrie de característiques, entre elles, que tinguin un motor elèctric amb reductora. Aquest alumnat, però, ha estudiat el comportament dels motors a nivell elèctric però no pas mecànic. L'alumnat de 3r dʼESO si que ha estudiat la part mecànica i se li proposa que lʼexpliqui a lʼalumnat de 2n. La primera sessió es dissenya perquè sigui el propi alumnat que explori distintes possibilitats i, a partir del llistat conjunt dʼidees, cadascú pugui triar lʼinvent que més li ve de gust dissenyar i construir.
Creació d’obres o productes
L'alumnat ha dissenyat i construït artefactes, tant la seva estructura com la seva part mecànica, que funcionen amb un motor elèctric que, quan és necessari, canvia el seu sentit de gir. Per saber com funciona i, per tant, com cal dissenyar la part mecànica, compten amb l'ajuda dels companys i companyes de 3r d'ESO, que ja tenen els coneixements al respecte. Part de l'alumnat exposa i explica els seus invents al Mercat de Tecnologia dels Pallars.
Col·laboradors externs
La participació al Mercat de Tecnologia del Pallars, organitzat pel Servei Educatiu, ens ha permès compartir el projecte INVENTS amb altres centres i donar visibilitat a les creacions de l’alumnat. Ha estat una experiència autèntica i enriquidora que ha connectat els nostres joves inventors amb el territori, fomentant la curiositat, la creativitat i l’esperit maker.
Preguntes connectores
- Quins objectes podríem construir que complessin les condicions demanades?
- Quin és el teu invent estrella?
- Com seran les peces del vostre invent?
- Com muntareu el motor perquè funcioni bé el vostre invent?
- Com serà el circuit elèctric per fer canviar el sentit de gir dʼun motor?
- Com montareu el circuit elèctric al vostre invent?
Objectius d’Aprenentatge
- Realitzar muntatges de circuits elèctrics a partir de la seva interpretació.
- Identificar els components dʼun circuit elèctric i el seu funcionament.
- Desenvolupar el prototip dʼuna màquina elèctrica.
- Realitzar especejaments amb eines digitals.
- Tallar peces dissenyades amb la talladora làser.
- Conèixer la funcionalitat dels mecanismes reductors dʼun motor.
Reflexió
El fet d'haver escollit el meu "invent" per construir m'ha aportat treballar-lo amb més ganes. Esteve, alumne de 2n dʼESO (invent nòria). Que lʼalumnat de 3r d'ESO ens expliqués el funcionament de les rodes dentades dels motors em va aportar aprenentatge i autonomia. Jan, alumne de 2n dʼESO (invent cotxe). Quan ho he explicat als de 2n dʼESO ha sigut quan ho he entès. Raphaella, alumna de 3r dʼESO.