Projecte

Aigua

Escola L'Arenal de Llevant - Barcelona

Primària 1r Cicle

Arxiu històric de Poblenou, fundació Be Water

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
Primària 1r Cicle
Àmbits d’acció
Medi Ambient Drets humans i equitat
Tecnologies Maker
Eines manuals
Durada
entre 25 i 35 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com podem fer perquè tothom tingui accés a l’aigua potable?

Propòsit del projecte

La finalitat d'aquest projecte tracta de la importància de l'aigua com a un benestar essencial per l'ésser humà, d'on prové l'aigua que arriba a les nostres aixetes tant de l'escola com dels nostres habitatges (cicle urbà de l'aigua) i entendre que no tothom té un accés fàcil a l'aigua potable.

Descripció del projecte

L'alumnat parteix d'una pregunta essencial i, a través d'aquesta pregunta, reflexiona sobre els rius, l'aigua i la contaminació. Té col·laboradors externs, com el biòleg de l'ONG We are Water, que parla sobre la part química de l'aigua i la biodiversitat. També rep el personal de l'Arxiu Històric de Poblenou, que explica com era el barri i l'aigua en el passat. Es relacionen sabers de manera interdisciplinària. A més, duu a terme un procés d'investigació dels contaminants dels rius més propers: Ter, Besòs i Llobregat, i treballa el cicle de l'aigua i el cicle urbà.

Creació d’obres o productes

S’han creat i posat a prova dos filtres per purificar l’aigua, cadascun basat en materials amb propietats diferents. El primer utilitza sorra de gat, amb gran capacitat d’absorció per retenir partícules sòlides. El segon es basa en carbó Binchotan de Kishu, un carbó activat japonès amb estructura porosa que permet absorbir toxines i metalls pesants. A més, s’ha elaborat una maqueta d’un cicle urbà de l’aigua en col·laboració amb We Are Water, per promoure la conscienciació sobre la importància de l’aigua potable.

Col·laboradors externs

Arxiu històric del Poblenou.
Jordi Balaguer (biòleg)
We are Water Fundation

Preguntes connectores

• Quins rius ens donen aigua?
• L'aigua dels rius és bona per nosaltres?
• Quins animals i plantes viuen als rius?
• Com és l'aigua?

Objectius d’Aprenentatge

• Conèixer els principals rius que abasteixen d’aigua dolça el territori o fora del territori i comprendre la seva importància per al consum humà, l’agricultura i el medi ambient.

• Comprendre que l’aigua dels rius pot estar contaminada o neta, i reflexionar sobre si és apta per al consum humà i quins processos cal fer perquè sigui segura.

• Identificar els principals éssers vius (animals i plantes) que habiten als rius i comprendre com s’adapten a aquest medi natural.

• Conèixer les principals característiques de l’aigua, la seva importància per a la vida i els diferents usos que en fem les persones.

Reflexió

El projecte ha permès als infants comprendre la importància de l’accés universal a l’aigua potable i valorar-la com un recurs essencial. A través de l’experimentació amb filtres i l’estudi del cicle urbà, han pogut relacionar ciència i realitat social. Han mostrat interès, curiositat i capacitat per explicar els seus aprenentatges amb claredat. El treball cooperatiu i la reflexió conjunta han enriquit molt el procés i ens n’hem sentit molt orgullosos.