Connectats o desconnectats?
Escola Baró de Viver - Barcelona
Primària 3r Cicle
a8002411@xtec.cat
.
Col.laboradors
Pregunta essencial, repte o servei
Com afecta l’ús de les noves tecnologies al nostre dia a dia?
Propòsit del projecte
El propòsit és que els infants es qüestionin l'ús de les pantalles i entenguin com aquestes afecten les seves relacions, emocions i el seu temps. El repte neix de la necessitat de créixer amb més autonomia i millor autoestima, sense dependre de la validació digital. La intenció pedagògica és que l'alumnat construeixi un esperit crític, aprengui a posar límits i fer un bon ús dels dispositius. Així com, que els infants es plantegin canvis en la seva manera de relacionar-se i busquin noves formes de gestionar el temps amb consciència.
Descripció del projecte
El projecte neix de la notícia sobre la prohibició de xarxes a menors de 16 anys. L'alumnat investiga l’ús de les tecnologies, qüestionant-se quin ús en fa, quant temps hi dedica i quines emocions li generen. Analitza perills i beneficis, i fa un recull de dades del seu entorn. Posteriorment, crea campanyes de conscienciació i proposa alternatives d’oci saludable. Finalment, actua compartint solucions per millorar la convivència digital i la gestió del temps, transformant la seva mirada crítica en accions reals.
Creació d’obres o productes
L'alumnat materialitza el seu aprenentatge mitjançant un procés comunicatiu i creatiu. Primer, amb la creació d’eines de registre i anàlisi personal i amb el disseny de campanyes de difusió per conscienciar a la comunitat sobre l'ús responsable de les pantalles. Com a acció transformadora, l'alumnat presenta aquests recursos a la fira, oferint solucions reals que fomenten un oci saludable i vincles humans més forts en el seu entorn proper.
Col·laboradors externs
Hem dut a terme un enriquidor intercanvi de projectes sobre la Intel·ligència Artificial entre l'escola, el Centre Cívic i l'Espai de Gent Gran Baró de Viver. L'alumnat de sisè ha compartit els seus aprenentatges tecnològics amb els més grans del barri, creant un bonic pont generacional.
Preguntes connectores
-És justa la prohibició de les xarxes als menors de 16 anys?
-Quant temps passem realment davant les pantalles i com ens fa sentir?
-Quines alternatives d'oci saludable podem fer sense pantalles?
-Com podem conscienciar el nostre entorn per millorar la convivència digital?
-Quin truc fan servir els videojocs per tenir-nos sempre enganxats?
Objectius d’Aprenentatge
-Desenvolupar la capacitat crítica per analitzar l'impacte de les xarxes socials i els mòbils en la vida diària, valorant-ne els beneficis i els riscos
-Prendre consciència de l'ús personal de la tecnologia, identificant el temps que s'hi dedica i les emocions que genera.
-Recollir, organitzar i analitzar dades estadístiques sobre l'ús de les tecnologies en l'entorn de l'escola utilitzant gràfics i taules de dades.
-Proposar i valorar alternatives d'oci actiu i saludable fora de les pantalles que fomentin les relacions interpersonals i el benestar físic.
Reflexió
Abans no m'adonava de quantes hores perdia enganxat a les xarxes socials, ara controlo el meu temps" (Alumne). "El projecte ha ajudat a conscienciar el grup; ara són capaços d'analitzar críticament el que veuen a les xarxes i gestionar els conflictes digitals amb més empatia i respecte" (Mestra). L'impacte ha estat real: hem passat de ser usuaris passius a ser una comunitat conscient.