Projecte

Cada aixeta oberta té un cost

Escola Marià Fortuny - Reus

Primària 1r Cicle

icorella@xtec.cat

.

Col.laboradors

Descarrega PDF
Share
Etapa/Cicle
Primària 1r Cicle
Àmbits d’acció
Medi Ambient
Tecnologies Maker
Impressió 3D
Durada
entre 10 i 25 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Què passaria si deixéssim totes les aixetes obertes?

Propòsit del projecte

A l’escola vam veure que es malgastava molta aigua perquè sovint ens deixàvem les aixetes obertes. El propòsit era entendre per què és important cuidar l’aigua i pensar què podíem fer per no malgastar-ne. Això ens ha ajudat a ser més responsables, a tenir cura del nostre entorn i a agafar bons hàbits que podem aplicar cada dia.

Descripció del projecte

L’alumnat investiga el problema de deixar obertes les aixetes mesurant la pèrdua d’aigua per cada minut (4 L/min), explorant el procés de potabilització i valorant la quantitat d’aigua del planeta per distingir entre aigua potable i aigua salada. Un cop entès que l’aigua potable és limitada i té un cost energètic, es veu la necessitat d’actuar. Finalment, es prenen mesures per conscienciar els companys i companyes, promovent el canvi d’hàbits per reduir el malbaratament d’aigua.

Creació d’obres o productes

La creació del nostre producte havia de servir com a recordatori de tancar l’aixeta després de fer-la servir. Vam pensar que posar un element al mànec podia ser una bona idea. Vam provar diferents materials i mides per assegurar-nos que fos resistent i que encaixés bé. També vam veure que la forma de subjectar-lo era molt important, perquè no podia caure amb l’ús. Vam imprimir la peça en 3D i, al principi, es desenganxava amb facilitat. Per això, vam demanar consell al conserge de la nostra escola, que ens va recomanar afegir uns forats al disseny per poder-la fixar amb brides.

Col·laboradors externs

Els col·laboradors externs d’Aigües de Reus ens han ajudat a entendre millor el procés de potabilització de l’aigua i d’on ve l’aigua que utilitzem cada dia, a través del taller El cicle integral de l’aigua. Ens han explicat les diferents fases del tractament de l’aigua i hem pogut fer preguntes per resoldre dubtes. També hem participat en una activitat pràctica per entendre millor com es neteja l’aigua i què passa abans que arribi a les cases. Gràcies a això, hem pogut valorar més la importància de l’aigua i el seu bon ús.

Preguntes connectores

Quanta aigua perdem si deixem una aixeta oberta?
D’on ve l’aigua que arriba a l’escola?
Què li passa a l’aigua abans de poder-la beure?
Tota l’aigua del planeta es pot beure? Per què?
Què passa si moltes persones deixen l’aixeta oberta?
Com podem recordar tancar les aixetes?
Quins canvis podem fer a l’escola per estalviar aigua?

Objectius d’Aprenentatge

Investigar i analitzar el malbaratament d’aigua a l’escola a partir de l’observació i la recollida de dades, per afavorir la consciència ambiental.
Comprendre i interpretar el cicle de l’aigua i el procés de potabilització per prendre consciència de l’origen i el valor de l’aigua potable.
Mesurar i calcular la pèrdua d’aigua en situacions reals, per entendre l’impacte de les accions quotidianes.
Dissenyar i aplicar propostes de millora davant d’un problema proper, per fomentar la iniciativa i la implicació de l’alumnat.
Comunicar i compartir els aprenentatges amb la comunitat educativa, per promoure hàbits responsables en l’ús de l’aigua.

Reflexió

Reflexió alumnes: "Abans no tancava l'aixeta perquè no pensava que l'aigua es podia acabar". "Ara em fixo amb el soroll que fa l'aigua quan surt de l'aixeta i entro a tancar-la". "Encara que jo tanqui la meva aixeta, he de recordar als meus companys i companyes que l'han de tancar també". "Ara tanco les aixetes encara que jo no les hagi deixat obertes". " Jugar amb l'aigua no està bé. Hem de fer servir només l'aigua que necessitem".