Projecte

Recomençar

Institut Ribera del Sió - Agramunt

ESO 1r Cicle

c5005260@xtec.cat

.

Col.laboradors

Descarrega PDF
Share
Etapa/Cicle
ESO 1r Cicle
Àmbits d’acció
Tecnologia i Comunicació
Tecnologies Maker
Tall làser Eines manuals Audiovisual Programació
Durada
més de 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com podem construir una ciutat que funcioni per a tothom amb recursos limitats?

Propòsit del projecte

Que l’alumnat imagini i construeixi una ciutat de nova creació després d’una catàstrofe, prenent consciència de les limitacions de recursos i la necessitat de prioritzar serveis essencials. Que aquest procés els permeti comprendre les desigualtats i els reptes globals, alhora que generi una reflexió col·lectiva sobre com podríem construir entorns més justos, sostenibles i inclusius.

Descripció del projecte

L’alumnat parteix del repte de reconstruir una ciutat amb recursos limitats després d’una catàstrofe. A partir d’un llistó de fusta com a recurs inicial, ha de planificar edificis i serveis essencials, prenent decisions sobre prioritats i cooperant en l’organització del nou espai urbà. El projecte combina disseny tècnic, consciència social i treball col·laboratiu, culminant amb la presentació pública de la ciutat creada.

Creació d’obres o productes

Els grups han dissenyat i construït edificis amb fusta utilitzant croquis, plànols i tall làser, i han programat vehicles i mecanismes amb Lego Spike Prime per regular serveis com el transport i la il·luminació. Els errors d’escala, encaix o programació s’han treballat com a ocasions d’aprenentatge i millora. El producte final és una ciutat col·lectiva que reflecteix decisions compartides i criteris de sostenibilitat.

Col·laboradors externs

BonÀrea | La llavor: És un espai LEGO Education per dotar amb el material necessari per iniciar el treball i desenvolupar projectes de robòtica, de manera equitativa, universal i gratuïta per als centres educatius del municipi d’Agramunt.

Preguntes connectores

- Quins aspectes de les nostres ciutats actuals volem mantenir o canviar?
- Quins serveis i edificis són imprescindibles perquè una ciutat sigui habitable i justa?
- Com podem organitzar els recursos limitats per cobrir les necessitats bàsiques de tothom?
- De quina manera la tecnologia i la programació poden millorar la vida a la ciutat?
- Com podem explicar i compartir el procés de creació de la nostra ciutat amb la comunitat?


Objectius d’Aprenentatge

- Analitzar les conseqüències dels desastres naturals i dels conflictes per comprendre les desigualtats globals.
- Prioritzar i gestionar recursos limitats per planificar serveis públics essencials en una ciutat.
- Dissenyar i construir maquetes amb fusta i eines digitals per desenvolupar habilitats tècniques i creatives.
- Programar robots i mecanismes per simular el funcionament de serveis urbans i valorar el paper de la tecnologia.
- Presentar i defensar el projecte davant la comunitat per millorar les habilitats comunicatives i crítiques.

Reflexió

“En aquest projecte he après a tallar fusta, administrar bé els materials, col·laborar entre companys per un objectiu compartit / M’he adonat que les feines s'han de fer pas a pas per fer-les bé, per veure’n els errors fàcilment / Penso que les ciutats del futur seran molt més tecnològiques / M'ha fet pensar que en el futur, perquè hi pugui cabre tothom, s'haurà de construir més blocs de pisos que cases unifamiliars”. Alumnat