Pregunta essencial, repte o servei
Com podem millorar la sostenibilitat elèctrica de la nostra escola?
Propòsit del projecte
El projecte pretén abordar el problema del malbaratament energètic i el seu impacte ambiental. L'alumnat podrà, a part de conèxier i desenvolupar el concepte d'energia elèctrica, proposar accions concretes per reduir el consum energètic al l'entorn proper (escola, casa, barri). Aquest repte connecta amb la necessitat dels alumnes de comprendre el món que els envolta, prendre consciència de les conseqüències de les seves accions i sentir-se capaços de transformar la realitat amb iniciatives pròpies.
Descripció del projecte
L’alumnat parteix de la descoberta de com es genera l’energia i com arriba a casa i a l’escola. A partir d’aquí, investiga la despesa elèctrica domèstica i escolar i n’identifica les implicacions ambientals i econòmiques. Es treballen activitats com l’anàlisi de factures, la construcció de circuits, la creació de maquetes de fonts d’energia i l’elaboració de propostes de millora reals. L’objectiu final és fer arribar aquestes propostes a l’equip directiu per fomentar un consum energètic més sostenible a l’escola.
Creació d’obres o productes
S'ha fet un circuit elèctric simple utilitzant material elèctric quotidià (cables, pila de 4,5V i 3 bombetes). Després d'entendre com es genera i transporta l'energia s'ha parlat de les fonts renovables i no no renovables. Mitjançant l'ús del Lego Spike, l'alumnat ha creat una miniatura d'un aerogenerador, per entendre el procés pel qual podem obtenir electricitat amb la força del vent. També s'ha analitzat una factura de despesa elèctrica del centre (on s'ha vist el cost €) i després de l'anàlisi, s'han pogut prendre mesures per millorar la despesa energètica de l'escola.
Col·laboradors externs
S'havia intentat posar-se en contacte amb una empresa de construcció de plaques solars, però la realitat d'aula ha fet que el temps del projecte s'hagués de reformular i no s'ha pogut parlar amb aquest col·laborador extern.
S'ha demanat ajuda a l'Ajuntament, però aquest no té un paper com a col·laborador extern, sinó més com un agent real.
Preguntes connectores
Què és i quins tipus l'energia hi ha?
Com arriben a casa?
Un cop a casa què?
Quanta i quina energia consumim a
l'escola?
Objectius d’Aprenentatge
Descobrir i aprendre els diferents tipus d'energia, com es diuen i quines característiques té cada una.
Entendre com arriba l'energia elèctrica als diferents edificis.
Descobrir i crear un circuit elèctric a partir del material que tenim a l'escola.
Contactar amb l'Ajuntament per aconseguir una factura del consum d'energia de l'escola
Conscienciar l'àmbit escolar del consum d'energia que tenim
Reflexió
Ha sigut un projecte molt enriquidor, que ha donat per moltes propostes i molt motivador. Tot i que han faltat sessions per acabar d'arrodonir-lo. Pot donar per moltíssimes sessions.