Com hauria de ser un bon vaixell?
Escola Serra de Coll-Bas - Carme
Primària 2n Cicle
Escola Serra de Coll-Bas
.

Col.laboradors


Pregunta essencial, repte o servei
Com hauria de ser un bon vaixell sostenible?
Propòsit del projecte
Que l’alumnat prengui consciència de la importància de la sostenibilitat en tot el procés de fabricació i ús dels vaixells, així com dels mitjans de transport que utilitzen habitualment a casa seva. Es tracta de fomentar una mirada crítica i responsable envers l’impacte ambiental d’aquests mitjans, tot promovent actituds i hàbits respectuosos amb el medi ambient.
Descripció del projecte i de l’obra
Per poder respondre a la pregunta: “Com hauria de ser un bon vaixell sostenible?”, l’alumnat de cicle mitjà ha conegut com hauria de ser un vaixell i ha pres consciència de la contaminació del mar. A través de recerca, una sortida en veler, experimentació i l’assessorament d’experts, han dissenyat i construït maquetes amb materials reutilitzats, afavorint una actitud responsable i respectuosa amb el medi ambient. Després, han posat les maquetes a l’aigua per comprovar les seves hipòtesis.
Creació d’obres o productes
A partir d’aquesta problemàtica real i després de conèixer totes les característiques dels vaixells i de la sostenibilitat, l’alumnat de cicle mitjà ha dissenyat i construït maquetes de vaixells sostenibles utilitzant materials reutilitzats com cartró, fustes i plàstics reciclats. Durant el procés han aplicat els coneixements adquirits, posant a prova la seva creativitat i enginy. Finalment, han testat les seves maquetes a l’aigua per comprovar si flotaven correctament, valorant els encerts i possibles millores.


Col·laboradors externs
En el marc del projecte hem col·laborat amb els monitors del Club Nàutic de Vilanova i la Geltrú, que ens han fet explicacions teòriques i activitats pràctiques per conèixer millor els vaixells i la seva relació amb la sostenibilitat. També vam fer una videotrucada amb l’Anna Masip, enginyera naval, que ens va explicar com es construeixen els vaixells i com es pot reduir el seu impacte ambiental.
Preguntes connectores
Què podem deduïr d'un experiment amb aigua i d'altres materials?
Quines coses us creen curiositat dels vaixells?
Com podem fer el nostre vaixell sostenible?
Com podem fer el nostre vaixell sostenible?
Com hauríem de construir el nostre vaixell?
Objectius d’Aprenentatge
-Demostrar interès per la temàtica a partir dels coneixements previs per despertar el seu interès.
-Adquirir coneixements dels vaixells a partir dels seus interessos.
-Conèixer la problemàtica de la contaminació i la importància de ser sostenibles.
-Crear un prototip de vaixells gràcies als coneixements adquirits.
Reflexió
L’alumnat ha après la importància de la sostenibilitat i la necessitat de cuidar el medi ambient, que cada vegada es troba més contaminat. Han desenvolupat habilitats de recerca, creativitat i treball en equip. Tot i això, cal reconèixer que el tema de la construcció de vaixells sostenibles és complex i no sempre aplicable directament al dia a dia dels infants. Caldria buscar maneres més pròximes i quotidianes per connectar aquests valors amb accions concretes que puguin integrar en la seva rutina i entorn.