Projecte

Els nostres Marco Polo

Institut de Sils - Sils

ESO 1r Cicle

Maria dels Àngels Gabañach Sales

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
ESO 1r Cicle
Àmbits d’acció
Drets humans i equitat
Tecnologies Maker
Plòter de tall Eines manuals Audiovisual
Durada
entre 25 i 35 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com poden les experiències migratòries transformar la vida de les persones i enriquir les comunitats?

Propòsit del projecte

Que l’alumnat comprengui i valori la diversitat d’experiències migratòries a partir de relats propers, i que contribueixi a transformar la mirada de la comunitat vers les migracions mitjançant una acció comunicativa amb impacte social.

Descripció del projecte i de l’obra

El projecte convida l’alumnat a explorar el fenomen migratori a partir d’experiències properes. Partint de l’arbre genealògic, cada alumne identifica familiars que hagin migrat i en tria un per entrevistar. En grups cooperatius, seleccionen els relats més significatius per convertir-los en pòdcasts, editats amb criteris comuns. Els relats s’acompanyen d’il·lustracions i s’inclouen en una exposició itinerant. L’alumnat participa activament en la preparació de l’exposició: tria de materials, muntatge i difusió.

Creació d’obres o productes

L’exposició itinerant inclou un mapa amb els fluxos migratoris que han afectat el municipi acompanyats d'uns pòdcasts amb els relats de les entrevistes, s'acompanyen d’il·lustracions fetes pels alumnes amb collage, inspirats en els relats. Els pòdcasts, enregistrats per cada grup i editats per un alumne encarregat amb l'Audacity es van editar per tenir un format igual i es poden escoltar a través de la lectura d’un codi QR amb un dispositiu electrònic. Per decidir la ubicació de les exposicions, el professorat es va posar en contacte amb els dos ajuntaments i van concretar un espai públic.

Col·laboradors externs

Els familiars de l’alumnat van aportar relats migratoris i es van implicar en les entrevistes. El Centre Cívic de Sils i la Biblioteca de Riudarenes van acollir l’exposició i cedir espais per a la seva difusió. L’Ajuntament de Sils va fer l’encàrrec inicial i va donar suport logístic. La col·laboració ha permès visibilitzar el fenomen migratori, reforçar vincles comunitaris i donar valor a les veus de la comunitat com a font de coneixement i transformació social.

Preguntes connectores

- Com podem explicar les migracions que ha tingut el nostre poble?
- És necessari conèixer com s'estructura el mapa polític per entendre el fenomen de la migració?
- El fenomen de la migració és un fet molt allunyat de nosaltres?
- Es pot classificar el fet migratori per entendre'l millor?
- Quines experiències migratòries podem trobar a la nostra comunitat?
- Podem compartir els nostres aprenentatges amb la resta perquè la comunitat conegui aquest procés tan proper?

Objectius d’Aprenentatge

- Comprendre, a partir de fonts de primera mà, les experiències migratòries per argumentar amb dades reals i combatre els discursos d’odi.
- Interpretar mapes físics i polítics per identificar l’origen de persones migrades i analitzar-ne els fluxos.
- Investigar els orígens familiars per desenvolupar empatia i valorar la diversitat d’experiències migratòries.
- Participar en accions solidàries que fomentin la inclusió i la participació de persones migrades en la vida comunitària.
- Analitzar les causes i tipologies de les migracions per entendre el fenomen en contextos locals i globals.

Reflexió

L’alumnat adquireix una visió més àmplia sobre la migració, desmuntant estereotips i comprenent-ne les causes i conseqüències, veient-ho com un fenomen més proper. La comunitat educativa i les famílies participen en la reflexió, creant un espai de diàleg sobre la convivència i la diversitat. L’exposició permet visibilitzar aquestes històries i generar empatia envers les persones migrants. El professorat destaca la importància de disposar de més temps per implicar millor la comunitat i aconseguir major difusió.