Projecte

Com influeix la tecnologia?

Escola Josep Manuel Peramàs - Mataró

Primària 2n Cicle

a8020917@xtec.cat

.

Share
Etapa/Cicle
Primària 2n Cicle
Àmbits d’acció
Tecnologia i Comunicació
Tecnologies Maker
Eines manuals
Durada
més de 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com la tecnologia influeix en la nostra vida?

Propòsit del projecte

Que l’alumnat conegui d’on venim per entendre el present i poder arribar a imaginar com serà el futur. En aquestes edats els nens i nenes comencen a fer ús de la tecnologia digital, utilitzant-la en el seu dia a dia i incorporant-la com a un tret essencial en les seves vides. Aquest projecte connecta amb les necessitats de coneixement de l’alumnat i fomenta el pensament crític i la consciència tecnològica, oferint-los suport per comprendre l'impacte de la tecnologia al llarg de la història, fer-ne un ús responsable i vincular-la al seu desenvolupament acadèmic i personal de manera creativa.

Descripció del projecte i de l’obra

L’alumnat de 4t, a través d’una entrevista als avis, es va qüestionar com ha evolucionat la tecnologia al llarg del temps. Aquest projecte neix de la seva curiositat per entendre com les màquines han canviat la nostra manera de viure i treballar. Investiguen sobre les etapes de la història, els invents més importants i la relació entre l’evolució de les màquines i la intel·ligència humana, ajudant-los a comprendre el paper de la tecnologia. Finalment, aprofitant el dia de l’apagada reflexionen sobre si podem estar un dia sense màquines i si aquestes ens han ajudat a ser més eficients.

Creació d’obres o productes

L’alumnat ha creat prototips d’invents clau de cada etapa històrica, tant manualment com amb maquinari del taller. Han afrontat reptes de forma creativa i han vist com la tecnologia forma part de la vida quotidiana. Han elaborat invents com llances, ceràmica, carros, papirs, politges, aqüeductes, molins d’aigua, bombetes i plaques electròniques. Finalment, han creat un decàleg per a un bon ús tecnològic i activitats alternatives per a casa.

Col·laboradors externs

Les famílies tenen un paper important en aquest projecte. L’alumnat ha tingut l’oportunitat d’entrevistar els seus avis i descobrir com es vivia antigament quan moltes tasques es feien de manera manual, ens han proporcionat coneixements envers el passat i han sigut la motivació per iniciar aquest projecte.
Així mateix, l’alumnat ha mostrat els seus aprenentatges als avis a través d’una jornada d’intercanvi de coneixements. Finalment, els nens i nenes han elaborat un detall als avis com a agraïment per aquest intercanvi amb el lema:
“No hi hauria l’ara sense l’abans”

Preguntes connectores

Què és la tecnologia?
Què és una màquina?
Les persones prehistòriques eren tecnològiques? I nosaltres ho som?
Com veiem reflectida la tecnologia al llarg de totes les etapes de la història?
Quina evolució han tingut els instruments musicals al llarg de la història? Quin impacte ha tingut en la música?
La tecnologia ens ha ajudat a ser més eficients però, i més intel·ligents?
Podríem estar un dia sense màquines?
Com podem explicar allò que he après a la FIRA FAIG?

Objectius d’Aprenentatge

Conèixer el significat de tecnologia i màquina, així com els diferents tipus, per tal d'entendre la pregunta plantejada al repte.
Conèixer les característiques principals de les etapes de la història per poder veure la implicació de la tecnologia en cadascuna d'elles.
Elaborar els invents més rellevants de cada etapa de la història, a partir d'un prototip fet per l'alumnat, per experimentar la dificultat de tot el procés de creació que hi havia en aquell moment.
Identificar les característiques musicals de cada etapa, per diferenciar l'evolució que ha tingut la música al llarg de la història.
Valorar l'ús de la tecnologia per veure quins beneficis i desaventatges ha aportat a la societat.
Produir un decàleg sobre l'ús responsable de la tecnologia digital per tal de generar un impacte social a la comunitat educativa.
Comunicar oralment i per escrit el procés del projecte, per tal de ser conscients de tots els coneixements treballats.

Reflexió

Alumnat: “Hem entès que la tecnologia no és només digital, sinó que ha estat present al llarg de la història de la humanitat, millorant la nostra qualitat de vida. Ens ha agradat poder fer un decàleg per a les famílies amb propostes per poder fer a casa. Jo ja n’he fet algunes!” Docents: “L’intercanvi de coneixements amb els avis va ser clau per fer-los veure que l’ara no seria possible sense l’abans. Ens ha permès treballar interdisciplinàriament tant aspectes curriculars com els valors del treball en equip."