Projecte Destacado

Com reduir el so ambiental exterior?

Escola La Llacuna del Poblenou - Barcelona

Primària 2n Cicle

Marina Fuster Crespo

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
Primària 2n Cicle
Àmbits d’acció
Tecnologia i Comunicació Salut i Benestar
Tecnologies Maker
Eines manuals Audiovisual Programació Electrònica
Durada
més de 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com afecta el so en el nostre cos? Com aconseguim que rebaixi el so ambiental de l'exterior?

Propòsit del projecte

Prendre consciència del volum del so ambiental en el nostre cos. Detectar i reflexionar sobre com el so ambiental pot afectar en el nostre humor, estat anímic i salut. A més de ser conscient que tenim molt a dir, molt a fer i això pot transformar les nostres vides.

Descripció del projecte i de l’obra

El projecte neix d’una situació real viscuda a l’aula: un dia ens adonem que no ens podem escoltar bé a causa del soroll. Recordem que a 1r i 2n estàvem en una aula orientada a l’interior de l’illa, mentre que ara, a 3r, la nova aula dona al carrer Llacuna. Això ens porta a investigar com entra el so a l’aula, quins sons sentim, d’on provenen (de dins o de fora) i quins sons o sorolls generem nosaltres. També explorem com es transmet el so, la diferència entre so, soroll i silenci, i finalment impulsem accions per millorar l’ambient acústic a les aules.

Creació d’obres o productes

Al llarg del projecte hem creat diversos productes per sensibilitzar sobre el so i el soroll: cartells dins l’escola i pel barri, cartes a l’Ajuntament de Barcelona demanant canvis d’horaris i pacificació de carrers, al Consorci demanant formació per al professorat i criteris en la construcció d’escoles, i a GAES, empresa propera especialitzada en audició. També hem participat en una exposició i curt al CCCB amb CAMARAC i en “La dansa del so” amb la coreògrafa Helena Lizari.

Col·laboradors externs

Helena Lizari (coreògrafa i ballarina)
Mark (president associació CAMARAC)

Preguntes connectores

- Com entra el so a l'aula?
- Com és que les coses fan soroll?
- Com el so o el soroll es transmet a través del sòlid i de l'aire?
- Com podem saber si el soroll de l'aula és perjudicial per la nostra salut?
- Com el meu cos respon als diferents sons i sorolls?
- Quina diferència hi ha entre el so, el soroll i silenci?
- Com afecta el so en el nostre cos?
- Com entra el so al nostre cos? Com circula, per on va el so en el nostre cos? Com és que reacciono el cos?

Objectius d’Aprenentatge

MODEL FÍSIC:
Comprendre com diferents materials provoquen sons o sorolls, i entendre el procés de producció del so com la vibració d’un objecte, així com la relació entre tipus de materials i la seva capacitat de transmetre el so (sòlids, líquids i gasos).

Representar gràficament els nivells de so utilitzant el sonòmetre en hertz i analitzar els resultats obtinguts per comprendre millor la influència del so en el nostre entorn.

MODEL SISTEMA VIU:
Reconèixer com els estímuls sonors afecten el nostre cos i la nostra capacitat d’escoltar, així com identificar els efectes del soroll de diferents vehicles en l’ambient i en la nostra qualitat de vida.

Promoure la reflexió sobre les relacions entre els éssers vius i el medi ambient, amb l’objectiu de millorar el medi en el qual vivim per aconseguir un entorn més tranquil i saludable.


Reflexió

Aquest projecte ens ha fet reflexionar tant alumnat i docents, com famílies, sobre com tots som responsables del soroll que generem i patim. Mestres, infants, famílies, veïns, administracions i entitats tenim un paper clau. Prendre consciència i actuar ens permet millorar la salut i el benestar col·lectiu. Les decisions que prenem avui poden transformar el nostre entorn i fer-lo més saludable i agradable per a tothom.