Projecte Destacado

Climatització sostenible a l’escola

Escola La Llacuna del Poblenou - Barcelona

Primària 3r Cicle

Núria López Nogués

.

Share
Etapa/Cicle
Primària 3r Cicle
Àmbits d’acció
Medi Ambient Tecnologia i Comunicació
Tecnologies Maker
Plòter de tall Eines manuals Audiovisual
Durada
més de 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com podem reduir el malbaratament energètic de l’escola?

Propòsit del projecte

Que els infants prenguin consciència dels avantatges i desavantatges de la despesa energètica que genera la nova instal·lació a l'escola, per climatitzar-la i per generar electricitat. Que comprenguin críticament que hi ha un malbaratament energètic si no hi ha un bon ús. Per tant, hauran de prendre accions per reduir aquest malbaratament ja sigui comunicar-ho a la resta de companys i companyes com pensant fórmules que mantinguin l'aire fred i calent. Així se sentiran apoderats per influir canvis en l'ús i mantenir les condicions més idònies.

Descripció del projecte i de l’obra

Quan es va observar la instal·lació que s’estava posant a l’escola, l’alumnat es va preguntar si per climatitzar i renovar l’aire de l’escola, les fonts d’energia que s’utilitzen (panells solars i crema de residus), són bones pel medi ambient. Per tant, es va indagar sobre les propietats de l’aire i de l’aigua, el seu refredament i escalfament, el circuit elèctric, els pros i contres de les energies renovables…, i fins a quin punt es compleix el model d’economia circular (UE).

Creació d’obres o productes

L’alumnat ha escollit en quins tres objectius volen incidir per l’estalvi: llums apagades si l'aula està buida, finestres tancades perquè es mantingui l’aire fred o calent a l’aula i apagar ordinadors quan se’n van de l’escola. A partir d’aquests, han generat un conte “L’Oriol i el malbaratament energètic” (per alumnat d’I3 a 2n) i un joc de cartes “Malbaratament” (per alumnat de 3r a 6è), perquè la comunitat de l’escola prengui consciència de l’estalvi energètic.

Preguntes connectores

- Com funcionen les màquines que han instal.lat?
- Com és l'aire i que hi podem trobar?
- Com es refreda i s'escalfa l'aire?
- Quina energia utilitzaran les màquines per funcionar?
- Quines avantatges i desavantatges hi ha en el fet d'haver fet aquesta instal.lació?
- Què hi podem fer nosaltres, per què no hi hagi un malbaratament energètic?

Objectius d’Aprenentatge

MODEL SISTEMA MATERIAL:
Comprendre com diferents materials mantenen la temperatura i identificar els factors que influeixen en aquesta propietat.
Reconèixer les diferents màquines utilitzades per al filtratge d'aire i el canvi de temperatura, i entendre les seves funcions.
Analitzar com estan connectades les màquines i els sistemes entre l'interior i l' exterior.
Investigar com la temperatura afecta les partícules d'aigua i la seva interacció amb diversos materials.
Entendre les propietats de l'aire, com el volum que ocupa i la massa que té.
Descriure la composició de les partícules d'aire, com s'ordenen, com es reparteixen, com s'uneixen i com es mouen.
Explicar com actua l'aire davant canvis de temperatura, i com es relacionen i connecten les canonades i maquinàries en aquests processos.
Analitzar els canvis en les partícules d'aire quan s'escalfen o refreden, incloent els efectes en el moviment, la pressió i el moviment global.
Reconèixer que la mida i forma de les partícules d'aire no canvien, ja que la substància roman constant.

MODEL FENÒMENS FÍSICS:

Descriure l'electricitat com el moviment de càrregues o partícules petites de dos tipus (+ i -) presents en tota la matèria.
Explicar la composició i funcionament d'un circuit elèctric senzill, incloent un generador (pila), conductors (cables) i receptors (bombetes), i com aquests permeten transformar l'energia.
Comprendre que l'electricitat circula només per circuits tancats, on hi ha un camí complet entre el generador i el receptor.

MODEL DE MEDI SOCIAL, JUSTÍCIA AMBIENTAL I JUSTÍCIA ECONÒMICA I SOCIAL:

Analitzar els avantatges i desavantatges de diverses fonts d'energia, tant renovables com no renovables, i el seu impacte actual i futur en el medi ambient.
Entendre el concepte d'economia circular i la seva rellevància en el reciclatge de materials i gestió de residus, com els panells solars i la crema de residus.
Diferenciar i valorar els tipus d'energia sostenible i no sostenible, i entendre els criteris que els defineixen.
Avaluar els pros i contres de l'energia solar.
Buscar i proposar actuacions per millorar l'eficiència energètica a nivell individual i col·lectiu.
Justificar les accions que escollim transmetre i implementar en el nostre entorn.
Reconèixer les accions que podem dur a terme com a ciutadans, especialment a l'escola, per contribuir a la sostenibilitat.
Reflexionar sobre l'impacte de les decisions individuals i col·lectives en el medi i la societat.

TECNOLOGIA:

Conèixer i utilitzar correctament la plòter de tall.
Dissenyar projectes aplicant l'ús de la plòter de tall en la creació d'objectes i decoracions.
Crear dibuixos compatibles amb el tall a la plòter de tall.
Eliminar el fons d'imatges per obtenir arxius amb transparència.
Convertir arxius en format JPG en vectors per facilitar el tall i la impressió digital.

Reflexió

Quan entre tots i totes vam decidir quins eren els objectius que volíem que els nostres companys i companyes de l’escola prenguessin consciència, va ser divertit dissenyar tant el joc de cartes (basat en el joc del Virus), com un conte amb una estructura molt repetitiva que ajudés els petits a entendre’l. A més, ens ha permès amb el plòter de tall crear un material homogeni i durador amb formes complicades de retallar. Quan hem provat el joc, ens hem divertit compartint-lo i comprovant que la feina ha funcionat i e