Com podem crear un esport inclusiu?
Escola Parc del Saladar - Alcarràs
Primària 3r Cicle
c5008893@xtec.cat, mcamara8@xtec.cat
.
Col.laboradors
Pregunta essencial, repte o servei
Com podem crear un esport que ajudi l’alumnat nouvingut a sentir-se acollit i fer nous vincles dins del grup?
Propòsit del projecte
Que l’alumnat millori la cohesió de grup i el clima de convivència a través del disseny d’un esport inclusiu que faciliti l’acollida i la creació de vincles entre els companys i companyes, especialment amb l’alumnat nouvingut. Que, mitjançant la pràctica esportiva, es desenvolupin habilitats socials, comunicatives i empàtiques per generar un sentiment de pertinença i igualtat a l’escola.
Descripció del projecte
El grup de 6è està format per alumnes molt diferents els uns dels altres. Tot i que existeixen amistats i petits grups ben avinguts, sorgeixen força conflictes entre ells que dificulten el clima de treball i de convivència. A pesar de les dificultats, tenen un punt en comú: els hi agrada molt l’esport. Davant d’aquesta realitat, i per aprofitar aquest element motivador, es planteja traslladar els valors de l’esport al seu dia a dia, com un element cohesionador que fomenta el sentiment de grup o de formar part d’alguna cosa.
Creació d’obres o productes
A l'escola hi ha molta matrícula viva i arriba alumnat nouvingut d'arreu del món. El desconeixement de la llengua dificulta la creació de vincles amb la resta del grup classe. L'alumnat de 6è, conscient d'aquesta situació, ha treballat al llarg del curs per la creació de diversos esports amb l'objectiu de fomentar la inclusió de tothom, independentment de la llengua materna. A través del contacte amb especialistes del món de l'esport (arbitratge, federacions, esportistes...) han creat diferents esports amb l'objectiu de trobar quin pot representar l'escola i acollir a tothom ràpidament.
Col·laboradors externs
Esportistes i especialistes en arbitratge i federacions: Ens han explicat com es creen esports, com s’estableixen les normes i el rol dels àrbitres.
Preguntes connectores
- Què fa que una activitat sigui inclusiva?
- Com ens sentim quan arribem a un lloc nou on no coneixem ningú?
- Quins elements poden ajudar a crear vincles dins un grup?
- Com es creen les normes d’un esport perquè tothom les entengui?
- Quin paper tenen els àrbitres i com poden garantir la justícia i el respecte?
- Com podem comunicar les regles sense necessitat de paraules?
Objectius d’Aprenentatge
-Desenvolupar habilitats socials i empàtiques per afavorir la inclusió de l’alumnat nouvingut a través de l’activitat física.
-Aplicar coneixements sobre regles, normes i funcionament dels jocs i esports per crear una activitat inclusiva i compartida.
-Treballar col·laborativament per idear, prototipar i compartir un esport dissenyat amb criteris d’equitat i justícia social.
Reflexió
“Hem d’ajudar a la gent nova a fer amics o integrar-se a la classe”. “He après a crear un esport des de zero, lo difícil que es fer de professor/professora, els beneficis de l'esport, com es poden comparar dos esports, com explicar millor les normes perquè tothom les entengui. També he après a treballar millor en equip”. “He après quina és la feina dels àrbitres i que és més complicat del que em pensava“. “El que més m’ha agradat ha estat jugar a l’esport que han creat altres companys”.