Som el que fem amb el TEMPS
Escola Prat de la Riba - Reus
Primària 3r Cicle
ncurto2@xtec.cat
.


Pregunta essencial, repte o servei
Què podem fer per tenir una relació més saludable amb la tecnologia i les pantalles?
Propòsit del projecte
Reflexionar sobre l’ús de les pantalles, sent coneixedors del debat actual sobre aquest tema i investigant quins beneficis i riscos contemplen els experts quan ens relacionem amb la tecnologia. Tenir consciència del temps que hi passem i fer quelcom per tenir-ne un millor control.
Descripció del projecte i de l’obra
Aquesta proposta forma part del projecte anual SOM de l’escola basat en l’àlbum il·lustrat del mateix títol, i també s’enllaça amb la temàtica del Cantània, on ha participat l’alumnat. Amb aquest projecte reflexionem sobre l’impacte de les pantalles i les xarxes socials a la nostra vida quotidiana. A través de debats, investigacions i activitats creatives hem explorat com el món digital afecta el nostre cervell, la son, les relacions socials i el pensament crític. El vessant artístic l’hem treballat inspirant-nos amb les obres dels artistes Andrew Rae o Douglas Coupland.
Creació d’obres o productes
L’alumnat ha dissenyat un temporitzador/compte enrere per poder fer una gestió conscient del temps que dediquem a les pantalles. Aquest temporitzador està programat amb plaques Micro:bit, amb l’ajuda del mentor digital 4.0 i la carcassa està dissenyada amb el programa Tinkercad per acabar fabricant-la amb la impressora 3D.

Col·laboradors externs
Mossos d’esquadra: Xerrada “Internet Segura”
Francesc Brull (psicòleg): Xerrada “Pantalles i cervell: amics o enemics?”
David Paredes (mentor digital): Programació Micro:bit i disseny 3D Tinkercad
Preguntes connectores
Com podem tenir una relació més saludable amb la tecnologia?
Qui controla a qui? Les pantalles a les persones o les persones a les pantalles?
Objectius d’Aprenentatge
Prendre consciència de l’impacte de les pantalles i les xarxes socials en la vida quotidiana de les persones, especialment en infants i joves, valorant com afecten el temps, la salut física i emocional i les relacions socials.
Conèixer el funcionament bàsic del cervell i com les pantalles poden influir en processos com l’atenció, el descans, les emocions i el desenvolupament de la personalitat.
Reflexionar sobre l’ús del temps personal i col·lectiu, distingint entre un ús saludable i un ús excessiu o poc conscient de les tecnologies digitals.
Explorar i comprendre conceptes bàsics de programació i tecnologia digital, mitjançant el disseny 3D i la creació d’un temporitzador amb Micro:bit.
Reflexió
“El més important quan ens relacionem amb les pantalles, és controlar el temps que hi passem i el contingut que consumim”. (Alumnat) “Les pantalles ens ajuden i ens faciliten la vida diària, i no desapareixeran. Hem d’aprendre a utilitzar-les millor”. (Alumnat) “Els nens i nenes cada vegada tenim un mòbil més a prop. La feina de l’escola ha de lluitar contra la pantalla, i és difícil”. (Alumnat)