L’AUDIOGUIA DE VIDRERES
Institut Vidreres - Vidreres
ESO 1r Cicle
faig@institutvidreres.cat
.

Col.laboradors


Pregunta essencial, repte o servei
Coneixes el poble? Descobrim i compartim la història i els espais més rellevants de Vidreres amb tota la comunitat.
Propòsit del projecte
Reforçar el sentiment de pertinença a la comunitat. Aprofundir en el coneixement de l'entorn i el territori. Es busca que l'alumnat valori la seva comunitat i conegui la seva història.
Descripció del projecte i de l’obra
L’objectiu del projecte ha estat crear una audioguia interactiva de Vidreres utilitzant l’aplicació Mobile History Map. Aquesta audioguia és el producte final després d’haver treballat el projecte des de diferents matèries: ciències socials, llengües (Català, castellà i anglès), plàstica i tecnologia. Finalment també s’han fabricat unes plaques de metacrilat amb un codi QR gravat amb làser que permet accedir fàcilment al contingut.
Creació d’obres o productes
El producte final és una audioguia amb punts d'interès geolocalitzats dins l'app Mobile History Map. Cada punt incorpora àudios, textos descriptius i imatges creades pels alumnes. Es complementa amb plaques de metacrilat amb codi QR, dissenyades i tallades amb làser. El logotip i la difusió es treballen de forma col·laborativa, tot seguint una metodologia maker i creativa.


Col·laboradors externs
S'ha comptat en la col·laboració de l'Ajuntament de Vidreres. De fet, la situació d'aprenentatge parteix d'un encàrrec fet per l'alcalde del municipi a l'alumnat de 1r d'ESO de l'institut. A més a més, en l'acte de presentació de l'audioguia a tota la comunitat on van estar presents els càrrecs municipals per donar suport a la iniciativa. L'acte es va celebrar en el teatre municipal del municipi, on també hi van assistir les directives i membres dels claustres de les dues escoles del poble, així com de l'institut. Es va comptar també en l'assistència de les famílies i d'aquella gent del poble
Preguntes connectores
Quins llocs escollim?
Com expliquem els llocs d'interès?
Com ho podem fer accessible als visitants?
Com podem fer atractiva l'audioguia?
Com gravem l'audioguia?
Com ho geolocalitzem?
Com donem a conèixer el nostre treball?
Objectius d’Aprenentatge
1.Investigar informació històrica i cultural per descriure llocs rellevants del poble fent servir un llenguatge precís i detallat per promoure el respecte i la valoració de la cultura i el patrimoni local.
2.Descriure fent servir un llenguatge precís i detallat per promoure el respecte i la valoració de la cultura i el patrimoni local.
3.Traduir fent servir un llenguatge precís i detallat per fomentar la diversitat lingüística.
4.Crear contingut audiovisual per a l'audioguia que en fomenti la capacitat de comunicació i creativitat a través de l'elaboració d'una audioguia.
5.Crear contingut en format àudio per transmetre la informació de l'audioguia i fer-la accessible.
6.Afavorir la integració de les TIC al procés d'ensenyament-aprenentatge a través de l'elaboració de continguts multimèdia.
7.Creació de material de suport per la difussió de l'audioguia. Aquesta creació seguirà la filosofia maker.
8.Valorar l'impacte del seu treball en el públic real (alumnat, famílies, comunitat,...)"
Reflexió
L’audioguia fa visible la veu de l’alumnat i reforça el seu rol actiu dins la comunitat. Els veïns poden accedir a la informació des dels punts del poble mitjançant codis QR. L’acte de presentació al teatre municipal va ser una mostra clara de participació col·lectiva, reforçant el vincle entre escola, famílies i municipi. Es valora l’aprenentatge útil i el treball col·laboratiu.