Com ha canviat el clima?
Institut Roseta Mauri - Reus
ESO 1r Cicle
faig@iesrosetamauri.org
.

Col.laboradors


Pregunta essencial, repte o servei
Per què hem rebut una alerta al mòbil?
Propòsit del projecte
El propòsit del projecte és que l’alumnat entengui el funcionament del clima i la meteorologia, prengui consciència del canvi climàtic i sigui capaç de comunicar prediccions del temps de manera rigorosa i clara. Mitjançant l’observació, la interpretació de mapes i la producció de textos predictius, es desenvolupa el pensament científic i la competència comunicativa.
Descripció del projecte i de l’obra
Aquest projecte convida a lʼalumnat a convertir-se en coneixedors del clima i meteoròlegs. Sʼinvestiga com funciona el temps, quins factors l'afecten, com està canviant el nostre clima i com afecta als éssers vius. A més, es proposa descriure com serà el temps a Catalunya a partir dʼuns mapes de predicció meteorològica mitjançant el text predictiu, tant la seva estructura com el vocabulari corresponent. Lligat a aquest estudi, lʼalumnat exposarà els seus aprenentatges posant-se en la pell dʼun meteoròleg.
Creació d’obres o productes
L’alumnat ha creat mapes meteorològics d’Europa a partir de dades reals i ha dissenyat el guió d’un espai del temps. A través del treball cooperatiu, la recerca i la creativitat, han gravat un vídeo final on simulen un informatiu meteorològic. Aquesta acció transformadora els ha permès comprendre els fenòmens atmosfèrics, millorar l’expressió oral i treballar competències digitals tot connectant l’aprenentatge amb situacions reals.


Col·laboradors externs
La col·laboració amb CEL ROGENT ens ha permès aprofundir en el coneixement del clima a través de l’expertesa real en meteorologia. Ens han ajudat a interpretar mapes, entendre fenòmens atmosfèrics i donar sentit a les alertes meteorològiques. Alhora, nosaltres hem compartit els nostres aprenentatges amb propostes divulgatives, actuant com petits meteoròlegs i fent arribar la nostra veu a la comunitat educativa.
Preguntes connectores
Què és el temps meteorològic?
Què és predir a partir de textos predictius?
Saps reconèixer un text predictiu?
Sabem llegir un mapa d'isòbares?
Saps què és una Dana?
Coneixem les expressions i el vocabulari específic per fer una predicció meteorològica?
Objectius d’Aprenentatge
Conèixer les diferents capes que componen lʼatmosfera i les principals característiques de cadascuna.
Interpretar un mapa meteorològic.
Valorar la importància de tenir cura del medi ambient i concienciar sobre la problemàtica del canvi climàtic.
Conèixer les categories gramaticals.
Comprendre lʼestructura del text predictiu i els diferents tipus..
Reflexió
"Ha estat un projecte on tots hem cooperat, ens hem ajudat i col.labotat de diferents maneres. Hem après què era una DANA, com interpretar i dibuixar un mapa del temps i conèixer els principals símbols metereològics". -Alumna de 1rA "Hem hagut de treballar en grup per fer una presentació. Ha estat un projecte molt entretingut". -Alumne de 1rB