Inventant un futur millor
Escola Salvador Sanromà - Llinars del Vallès
Primària 2n Cicle
a8019782@xtec.cat
.


Pregunta essencial, repte o servei
Com podem crear invents que millorin la vida de les persones del nostre poble?
Propòsit del projecte
Que l’alumnat detecti, a partir de la seva curiositat i creativitat, necessitats reals dels habitants de Llinars del Vallès i dissenyi, de manera col·laborativa, prototips d’invents que hi donin resposta. El projecte vol fomentar l’esperit crític, la capacitat d’innovació i el compromís amb la comunitat.
Descripció del projecte i de l’obra
Aprofitarem la curiositat i la creativitat del nostre alumnat per tal de dissenyar un invent que millori la vida dels habitants del nostre poble. Treballarem des d’una perspectiva de gènere, on partirem d’invents creats per dones al llarg de la història (activitat de llançament). L’alumnat haurà de detectar necessitats del seu voltant (a partir de l’entrevista), idear i crear prototips d’invents i construir una maqueta de l'invent (tècnica lliure, incorporant alguna màquina de l'aula maker). Finalment, compartirem els invents dissenyats (i tot el procés) amb la comunitat educativa (exposició).
Creació d’obres o productes
L'alumnat haurà de mostrar la seva creativitat pensant i dissenyant invents que responguin a necessitats reals de la població del seu entorn proper. Es faran servir les màquines de l'Aula Maker per construir el prototip (maqueta) de l'invent dissenyat.


Col·laboradors externs
Can Lletres: centre de formació municipal, per on passen moltes persones adultes del municipi i disposa d’un espai d’exposició amb visió des de l’exterior. Ens serveix com a espai d'exposició dels projectes i fer-los extensius, més enllà de la comunitat educativa.
Preguntes connectores
- Per què molts dels invents creats per dones no apareixen als llibres o no els coneixem?
- Com podem passar d’una idea a un invent que funcioni i ajudi algú?
- Com podem imaginar un invent útil, sostenible i accessible que millori la vida de les persones?
Objectius d’Aprenentatge
- Utilitzar recursos digitals de forma responsable per a buscar informació i treballar col·laborativament, amb l'objectiu de crear continguts segons les necessitats digitals del projecte.
- Dissenyar cooperativament un invent que millori la vida de les persones del nostre entorn i comunicar el coneixement adquirit a partir d’una exposició oral.
- Comprendre i interpretar textos orals sobre dones inventores per construir coneixement i valorar la diversitat i la igualtat de gènere.
- Produir textos escrits (pluges d’idees, entrevista i cartell) aplicant estratègies de planificació, redacció, revisió, correcció i edició.
Reflexió
L’alumnat s’ha adonat de la invisibilització de les dones inventores al llarg de la història. Han descobert alguns invents creats per dones que han tingut impacte en la manera de viure de les persones. Gràcies a les entrevistes fetes al carrer, l’alumnat ha empatitzat amb les persones i les seves necessitats. Això ha permès generar idees que s’han materialitzat en dissenys d’invents. Ha pres molta importància la creativitat, la generació d’idees i el treball col·laboratiu per crear un producte final de qualitat.