Projecte Destacado

Sense aire, no hi ha vida!

Escola Sant Llàtzer - Tortosa

Primària 1r Cicle

e3008389@xtec.cat

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
Primària 1r Cicle
Àmbits d’acció
Salut i Benestar
Tecnologies Maker
Electrònica
Durada
més de 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com influeix la qualitat de l’aire del nostre voltant en la nostra salut?

Propòsit del projecte

Acompanyar els infants per a fer-los conscients de la qualitat de l’aire que ens envolta a la nostra vida quotidiana i com aquesta ens afecta a la nostra salut i benestar. I d’aquesta forma ser capaços de poder prendre decisions per millorar-lo.

Descripció del projecte i de l’obra

El projecte comença amb una exposició d’imatges sobre salut i benestar, que desperta preguntes i reflexions entre l’alumnat. A partir d’aquí, s’interessen per la qualitat de l’aire del seu entorn. Amb sensors de CO₂ i O₂ recorren l’escola, el barri, la muntanya i diferents zones de Tortosa per detectar espais contaminats i nets. Identifiquen fonts de contaminació i factors que milloren l’aire. Finalment, amb l’ajuda d’experts, entenen com afecta la salut.

Creació d’obres o productes

Per tal de fer arribar la nostra veu a tota la comunitat vam preparar una reivindicació a l’espai públic on els assistents tenien l’oportunitat d’escoltar els infants explicant tota la problemàtica de la qualitat de l’aire a partir de diferents tallers. A més a més, per finalitzar es va realitzar una performance artística per posar de manifest el problema socialment rellevant del projecte i de quina forma podem abordar les solucions individuals i col·lectives.

Col·laboradors externs

Per enriquir el projecte, vam contactar amb Educaports i vam fer una xerrada amb Elena Valls, educadora ambiental, sobre les fonts de contaminació i el seu impacte en els éssers vius, així com possibles solucions. També ens va visitar el pneumòleg Francesc Arasa amb el seu equip, que ens va explicar el funcionament del sistema respiratori i com es veu afectat quan la qualitat de l’aire és deficient.

Preguntes connectores

- Quins factors/elements afavoreixen la nostra salut i quins no?
- Què és l'aire? Com és l'aire?
- Com és la contaminació de l'aire i qui la provoca?
- Quina és la composició de l'aire i quines són les seves propietats?
- Quin camí segueix l'aire des de l'exterior fins a l'interior de cos?
- Com podem mesurar la contaminació de l'aire?
- Què passa al nostre cos quan respirem aire contaminat?
-Podem respondre al nostre repte?
-Com podem mostrar a tota la comunitat el nostre projecte?
- I ara què? Natros... què podem fer?

Objectius d’Aprenentatge

- Identificar les fonts de contaminació per comprendre com es genera la mala qualitat de l'aire al teu entorn i quins factors i accions en redueixen l’impacte.
- Comprendre els efectes negatius de la mala qualitat de l'aire en el benestar i els positius de l’aire net.
- Participar en discussions per desenvolupar el pensament crític i escoltar propostes per trobar solucions.
- Plantejar preguntes aplicant raonament per interpretar dades de sensors i decidir com millorar la qualitat de l’aire.

Reflexió

"He après que la contaminació afecta la salut més del que em pensava, i que els cotxes són la font que més contamina. M’he adonat també, que hi ha zones de la ciutat de Tortosa que estan molt contaminades, i que les zones verdes ajuden a tenir un aire més net." (Infant de 2n) "Viure la intervenció artística del projecte ha estat una festa d'aprenentatges, missatges i emocions per a les famílies. Hem apreciat la seva indignació davant un problema social com la contaminació." (Família de 2n)