Projecte

Amb els 5 sentits!

Escola Quermany - Pals

Primària 1r Cicle

escolaquermany@xtec.cat

.

Descarrega PDF
Share
Etapa/Cicle
Primària 1r Cicle
Àmbits d’acció
Salut i Benestar Drets humans i equitat
Tecnologies Maker
Plòter de tall
Durada
entre 35 i 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Pot tenir SENTITS un robot?

Propòsit del projecte

En aquest projecte, els infants descobriran els cinc sentits jugant, creant i experimentant amb materials diferents. Cada creació els ajudarà a entendre millor com percebem el món. Al final, faran una exposició per compartir tot allò que han après. També reflexionaran sobre com les persones sentim amb el cos i el cor, mentre que els robots només capten informació amb sensors. Així, es preguntaran: Pot tenir sentits un robot? I descobriran que, tot i que els robots poden notar coses… sentir, sentir de veritat, només ho podem fer nosaltres.

Descripció del projecte

El producte servirà per compartir el que han après sobre els sentits, tant en l'àmbit científic com emocional. A través del procés, reflexionaran sobre com percebem el món i com ho fan altres éssers. L’activitat culminarà amb una conversa col·lectiva al voltant de la pregunta essencial: Pot tenir sentits un robot? El producte afavoreix la creativitat, la comunicació i el pensament crític.

Creació d’obres o productes

L’alumnat crearà manualitats relacionades amb cada un dels cinc sentits, tot experimentant amb materials diversos. Aquestes creacions formaran part d’una exposició final a l’aula.

Col·laboradors externs

Espai Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter. (Actualment Gisfera).

Preguntes connectores

- Com és el nostre cos?
- Com poden les empremtes i el sentit del tacte ajudar-nos a descobrir què ens fa diferents dels altres?
- Com podem crear una colònia que desperti el sentit de l'olfacte a través de les plantes aromàtiques?
- Com ens podem descriure a nosaltres mateixos perquè els altres ens puguin reconèixer?
- Com podem descobrir el sentit del gust tot aprenent a fer una recepta pas a pas?
- Què podem descobrir sobre el funcionament de l’ull tot jugant amb un taumàtrop?
- És possible escoltar amb els ulls? Què passa quan el so es converteix en espectacle?

Objectius d’Aprenentatge

- Reconèixer i aprendre les parts del cos en català, castellà i anglès.
- Conèixer característiques del tacte.
- Conèixer característiques de l'olfacte.
- Aprendre a fer descripcions de persones.
- Conèixer i distingir els diferents sabors i l'Umami.
- Posant-se el lloc de l'altre, respectar i reflexionar.
- Entendre que el so es pot veure. Distingir entre els sons aguts i els greus.
- Empatitzar amb les persones i sobretot amb les persones que els manca algun sentit.

Reflexió

Els sentits ens ajuden a conèixer, gaudir i interpretar el món. Hem experimentat, manipulat materials i compartit vivències i entendre com percebem la realitat. La diversitat sensorial i com cada persona pot sentir de manera diferent. Què vol dir “sentir”, tenir sensors és el mateix que tenir emocions o consciència. Els sentits no són només una eina per captar informació, sinó que estan estretament lligats al que som. Ens ha ajudat a valorar més el nostre cos, la natura i les diferències entre les persones.