El 9 nou
Institut de Santa Coloma de Gramenet - Santa Coloma de Gramenet
ESO 1r Cicle
institut9@institut9.cat
.
Pregunta essencial, repte o servei
Com hauria de ser un institut sostenible, funcional i adaptat a les nostres necessitats?
Propòsit del projecte
Que l’alumnat reflexioni i investigui de forma crítica com pot ser un edifici de nova construcció, sostenible i adaptat a les necessitats de la seva comunitat. Igualment que l’alumnat se senti protagonista amb veu pròpia a la seva ciutat.
Descripció del projecte
Projecte transversal on l'alumnat dissenya un nou edifici per a l'institut, integrant principis d'arquitectura sostenible, ergonomia, representació gràfica i modelatge digital. A partir de la mesura d'espais reals, l'anàlisi del solar, l'estudi de materials i exemples d’edificis sostenibles, es crea una proposta de centre amb plànols a escala i model 3D. El projecte culmina amb una presentació col·lectiva i reflexió crítica sobre l’impacte i funcionalitat de les propostes. Es fomenta el treball cooperatiu i la creativitat, de forma que es poden aportar propostes de millora
Creació d’obres o productes
El producte final del projecte és una proposta col·lectiva per al disseny d’un nou edifici d’institut, que inclou elements de sostenibilitat i funcionalitat. Aquesta proposta es basa en dades reals obtingudes mitjançant l’observació del solar, la mesura del centre actual i l’anàlisi d’edificis sostenibles. Inclou una maqueta de l’edifici, una presentació oral i un informe justificatiu.
Col·laboradors externs
Tot i que enguany no s’ha comptat amb col·laboradors externs, es preveu la participació futura d’un tècnic de l’Ajuntament o d’un gabinet d’arquitectes. La seva intervenció es planteja tant a l’inici del projecte, per orientar l’alumnat sobre els aspectes tècnics a tenir en compte en el disseny d’un edifici, com al final, per oferir una valoració experta de les propostes presentades. Aquesta col·laboració aportaria una visió professional i enriquiria el procés d’aprenentatge amb criteris reals de sostenibilitat i funcionalitat.
Preguntes connectores
Quins espais són essencials en un institut?
Com podem distribuir-los perquè siguin funcionals i accessibles?
Com afecten els materials i l’orientació d’un edifici al seu confort tèrmic?
Quina és la importància de representar correctament l’espai amb plànols i escales?
Com podem aplicar els nostres coneixements per millorar el futur del nostre centre?
Objectius d’Aprenentatge
Comprendre la relació entre el disseny d’espais i el cos humà.
Analitzar el context físic i social del nou edifici.
Conèixer exemples d’edificis sostenibles.
Treballar en equip i prendre decisions cooperatives.
Elaborar una proposta tecnològica i científica viable.
Reflexió
“Ara veig com l’arquitectura pot influir en el nostre benestar i en la sostenibilitat.” – Carla, alumna “M’ha agradat treballar amb maquetes i pensar com seria l’institut ideal.” – Arnau, alumne “És una manera real de fer que l’alumnat participi en la transformació del centre.” – Gerard, docent