
Pregunta essencial, repte o servei
Soc el que menjo? Berenars saludables.
Propòsit del projecte
Per promoure una alimentació saludable a l’hora del berenar, és essencial que els infants prenguin consciència dels seus hàbits alimentaris. Molts nens consumeixen habitualment aliments poc nutritius. Per això, volem que ells i elles s’impliquin i busquin una manera original i creativa per fomentar uns bons hàbits alimentaris, en aquest cas a l’hora dels berenars.
Descripció del projecte i de l’obra
Aquest projecte s'inicia amb la curiositat dels infants sobre els seus hàbits a l’hora de berenar. A partir d'aquesta inquietud, analitzen els aliments que consumeixen, investiguen els diferents grups alimentaris i visiten comerços locals per conèixer de prop els productes disponibles. Realitzen enquestes per recollir dades sobre els berenars habituals i participen en activitats de lectura i classificació d'aliments. Per finalitzar, creen receptes saludables i divertides que comparteixen amb la comunitat educativa mitjançant un canal de YouTube i una fireta escolar.
Creació d’obres o productes
L’obra consisteix en la creació d’un canal de YouTube amb receptes saludables i divertides, ideat i realitzat pels infants. Aquesta proposta dona resposta al desafiament de promoure berenars saludables, detectat a través d’enquestes, reflexions i activitats d’exploració. L’alumnat, organitzat en comissions, dissenya receptes, escriu guions, grava vídeos, crea el plató, tria la música i el logo del canal. És un procés creatiu, cooperatiu i significatiu que integra hàbits saludables, competències digitals i comunicació.


Col·laboradors externs
Hem comptat amb la col·laboració d’una nutricionista, que ha ofert una xerrada per activar coneixements previs i resoldre dubtes sobre l’alimentació saludable. Aquesta intervenció ha estat clau per reforçar els continguts treballats a l’aula i aportar una mirada professional. També ha ajudat a l’alumnat a entendre millor la importància dels aliments que consumim, tot connectant teoria i pràctica d’una manera propera i significativa.
Preguntes connectores
Com podem saber si mengem de manera saludable a l'hora de berenar?
Creus que tots els aliments que menjo son iguals?
Què podem fer per saber si els nostres berenars son saludables?
Tot ho comprem al mateix lloc o botiga?
Com podem elaborar berenars divertits, fàcils i saludables?
I ara, com podem donar a conèixer les nostres receptes?
I si volem que tots i totes coneguin el nostre canal, què farem?
Objectius d’Aprenentatge
Interpretar gràfics per comprendre els resultats i identificar possibles solucions.
Llegir i entendre diferents textos per obtenir informació i coneixements rellevants sobre l'alimentació saludable.
Respondre a preguntes i enigmes per reconèixer i diferenciar els diversos tipus d'aliments.
Observar les característiques dels comerços per identificar els tipus d'aliments que s'hi ofereixen.
Resoldre reptes de manera cooperativa per desenvolupar solucions a situacions relacionades amb els hàbits alimentaris.
Produir petits textos escrits, com receptes, per recopilar i compartir idees de berenars saludables.
Utilitzar dispositius i recursos digitals per comunicar-se i crear continguts relacionats amb l'alimentació saludable.
Dissenyar cartells per promocionar i difondre les propostes de berenars saludables elaborades durant el projecte.
Reflexió
Durant el projecte "Soc el que menjo", hem observat com els infants esdevenien protagonistes del seu aprenentatge. Analitzant els seus hàbits alimentaris, investigant sobre els aliments i creant receptes saludables, han pres consciència de la importància d'una alimentació equilibrada. La difusió dels seus aprenentatges mitjançant un canal de YouTube i una fireta ha permès implicar les famílies i la comunitat educativa, reforçant el seu compromís amb uns hàbits alimentaris saludables.