Projecte

La tecnologia i la igualtat

Escola Francesco Tonucci - Lleida

Primària 3r Cicle

escolafracescotonucci@xtec.cat

.

Descarrega PDF
Share
Etapa/Cicle
Primària 3r Cicle
Àmbits d’acció
Tecnologia i Comunicació Drets humans i equitat
Tecnologies Maker
Entorn virtual d'aprenentatge
Durada
entre 10 i 25 hores

Pregunta essencial, repte o servei

La tecnologia pot afavorir la igualtat?

Propòsit del projecte

Que l’alumnat identifiqui situacions de desigualtat presents a la societat i valori com la tecnologia pot esdevenir una eina transformadora per promoure la igualtat. Que aquest procés fomenti la consciència social, el pensament crític i la capacitat d’actuar en el seu entorn proper.

Descripció del projecte

A partir d’una reflexió col·lectiva sobre desigualtats (de gènere, accés, origen, etc.), l’alumnat ha investigat com la tecnologia pot afavorir la igualtat. Han ideat propostes de millora en l’àmbit educatiu, social o cultural i les han plasmat en correus electrònics argumentats adreçats a entitats reals. Aquest procés ha fomentat la consciència crítica i la comunicació formal.

Creació d’obres o productes

L’alumnat ha elaborat correus electrònics dirigits a entitats socials, proposant accions concretes per afavorir la igualtat mitjançant l’ús de tecnologia. Han revisat els textos amb suport de companys i mestres, incorporant millores. Aquest procés ha reforçat la capacitat d’argumentació, redacció i responsabilitat ciutadana.

Col·laboradors externs

En aquest projecte no hi ha hagut col·laboració directa amb entitats externes, però l’alumnat ha contactat amb diverses organitzacions i institucions mitjançant correus electrònics per compartir propostes sobre igualtat i tecnologia. Aquesta acció ha permès donar un sentit real i social al projecte, tot obrint la possibilitat a col·laboracions futures.

Preguntes connectores

Tothom té el mateix accés a la tecnologia?
La tecnologia pot eliminar o agreujar les desigualtats?
Coneixem casos en què la tecnologia ha ajudat a una persona o col·lectiu?
Quines desigualtats ens preocupen més i per què?
Com podem utilitzar les eines digitals per comunicar i proposar solucions a aquestes desigualtats?
Quines accions o propostes podem fer arribar a entitats o institucions per promoure la igualtat mitjançant la tecnologia?

Objectius d’Aprenentatge

Identificar situacions de desigualtat presents a la societat per comprendre-ne les causes i conseqüències.
Argumentar idees pròpies sobre el paper de la tecnologia amb respecte, claredat i pensament crític.
Utilitzar el llenguatge escrit formal per elaborar i enviar correus electrònics adreçats a entitats reals.
Desenvolupar actituds de respecte, empatia i responsabilitat social per contribuir a una convivència més justa i igualitària.

Reflexió

Aquest projecte ha ajudat a l’alumnat a detectar desigualtats i a pensar com podrien posar-hi remei des del seu entorn. Han après a comunicar les seves idees amb respecte i claredat, sentint que poden ser agents de canvi. Alguns correus han estat enviats realment i s’espera resposta. “No havia pensat mai que no tothom pot fer servir un ordinador o estudiar amb Internet”. Alumna de 6è.