Projecte

Alarma: sequera

Escola Miquel Utrillo - Sitges

Contacte: escolamiquelutrillo@escolamiquelutrillo.cat

Share
Etapa/Cicle
Primària 2n Cicle
Desafiaments
Medi Ambient
Tecnologies Maker
Enquadernadora
Durada
més de 50 hores

Per què ens alarmen tant amb la sequera?

Descripció del projecte i de l’obra

L’1 de febrer de 2024 es declara l’estat d’emergència per sequera a Sitges, establint-se una sèrie de restriccions. Tot i que tenen clar el missatge que cal estalviar aigua, no tenen els coneixements científics per argumentar-ho. Durant la primera part del projecte, l'activitat se centra en nodrir-se de coneixements sobre el cicle de l'aigua, el seu paper en les funcions vitals del éssers vius, i els climes i canvi climàtic. Per traslladar tot allò que han après, decideixen publicar un llibre de contes pels més petits de l'escola que redacten, il·lustren, maqueten i enquadernen.

Reflexió

"Abans l'havia de fer fora de la dutxa. Ara ell sol es calcula 5 minuts per anar més ràpid" - família "Cada dia ens fa consultar el Visor de la Sequera per controlar com estan les reserves d'aigua" - família "Està molt bé que feu un projecte així. Sou el futur i el planeta és vostre" - Vanessa (col·laboradora) "A casa hem començat a recollir l'aigua de la dutxa" - alumne de 3r. "L'alumnat s'ha implicat molt i ha estat capaç de transferir l'emergència al seu entorn més proper" - mestres de 3r.

Recursos i materials

Productes vinculats

Logo Escola

Propòsit del projecte

Fer conscient l’alumnat de la problemàtica de la sequera per tal que adoptin nous hàbits de vida respectuosos amb el medi ambient, alhora que conviden a fer-ho a les persones del seu entorn utilitzant arguments basats en el coneixement científic.

Col·laboradors externs

Toni Martínez (expert en aspectes del cicle urbà de l'aigua) Vanessa Gómez (guarda forestal) Estel Figueras (meteoròloga) Marc i Susagna Macià (autor i il·lustrador contes)

Preguntes connectores

Què vol dir que estem en estat d’emergència per sequera? D’on surt l’aigua? Per què necessitem l’aigua els éssers vius? Per què plou menys? Què puc fer-hi jo? Com podem conscienciar els altres?

Objectius d’Aprenentatge

Copsar l’emergència de la situació actual per la sequera. Conèixer el funcionament dels cicles natural i urbà de l'aigua. Reconèixer la importància de l'aigua en els diferents éssers vius que habitem el medi natural (flora - fauna - humans). Identificar les causes i conseqüències sobre el medi ambient en relació amb la sequera i el canvi climàtic. Adoptar hàbits de vida respectuosos amb el medi ambient derivats de la investigació sobre la sequera. Exposar, en format literari, els coneixements essencials per fer entendre el fenomen de la sequera als altres.