Projecte

Els animals estan en perill

Escola Els Pins - Castelldefels

Contacte: a8015855@xtec.cat; roserlopez@escolaelspins.cat; mireiaromeu@escolaelspins.cat

Share
Etapa/Cicle
Primària 1r Cicle
Desafiaments
Medi Ambient Tecnologia i Comunicació
Tecnologies Maker
Tall làser
Durada
entre 25 i 35 hores

Què podem fer nosaltres per a protegir els animals que es troben en perill a Castelldefels?

Descripció del projecte i de l’obra

L'objectiu és apropar els infants a l'educació ambientalista destacant que els animals estan en perill al món, incloent Catalunya i Castelldefels. Comença amb una activitat que mostra com la deforestació, la sequera o el desgel afecten els animals, inspirada en un projecte anterior sobre l’espai. Es fan activitats per aprendre sobre animals en perill d'extinció i la seva classificació. Després, s’investiga el pati de l’escola i es decideix ajudar els ocells construint caixes niu amb una talladora làser. Finalment, es pengen les caixes i s’escriu un article a la web de l’escola.

Reflexió

Professorat: L'experiència va ser molt gratificant en totes les etapes del projecte, motivant l'alumnat i implicant-los en la problemàtica. Això va permetre desenvolupar la seva imaginació, creativitat i habilitats cooperatives construint un prototip amb material reciclat. La tecnologia va millorar el prototip de la caixa niu, i l'ús de la talladora làser va beneficiar el desenvolupament de competències transversals, apropant-los a una mirada digital i mostrant com la tecnologia fa realitat les idees.

Recursos i materials

Productes vinculats

Logo Escola

LogoSociComunitari

Propòsit del projecte

Fomentar la consciència i el compromís envers la protecció d'espècies animals amenaçades a través d'una experiència d'aprenentatge integral i col·laborativa. Basat en principis pedagògics com l'aprenentatge actiu, la participació comunitària i l'enfocament interdisciplinari, aquest projecte pretén desenvolupar competències clau en l'alumnat incloent la capacitat d'investigació, la reflexió crítica i el treball en equip. Aquest projecte no només busca informar, sinó també inspirar els alumnes a actuar i convertir-se en agents de canvi per la protecció de la biodiversitat.

Col·laboradors externs

Hem comptat amb una activitat proporcionada per l'ajuntament de Castelldefels (fundesplai Cal Ganxo), que consistia en fabricar menjadores d'ocells i conèixer alguns dels ocells que hi ha a Castelldefels a partir de l'observació directa en un entorn natural privilegiat ( voltants de la masia CAL GANXO).

Preguntes connectores

- Comprensió de l'amenaça d'extinció: Què vol dir que els animals estan en perill d’extinció, amenaçats, extints, protegits? - Causes de la situació: Quines són les causes per les quals estan en aquesta situació? - Protecció dels animals: Què es pot fer per protegir-los? - Espècies en perill: Quins animals coneixeu que estiguin en perill? D’on són aquests animals? - Distribució geogràfica: Hi ha zones del món amb més animals en perill? Per què? -Observació de l'entorn: Quins animals observo en el meu entorn proper? Quin animal necessita la nostra ajuda? com el podem ajudar? (accions)

Objectius d’Aprenentatge

1- Comprendre el significat de les categories de conservació d'espècies per poder diferenciar entre espècies vulnerables, extintes i/o en perill d’extinció. 2- Identificar les causes i els impactes de l'amenaça d'extinció d'espècies per avaluar les conseqüències de la pèrdua de biodiversitat i la importància de la seva preservació. 3- Explicar els criteris de classificació dels animals per entendre la diversitat animal i la seva organització per categories. 4- Conèixer i identificar les espècies locals en perill d’extinció per poder contribuir a la seva conservació i sensibilitzar la comunitat local. 5- Entendre la importància de la participació activa en la protecció d'espècies per fomentar el compromís personal i comunitari amb la conservació d’espècies amenaçades. 6- Treballar cooperativament i desenvolupar habilitats de treball en equip i de planificació de projectes per promoure el treball en equip i l’aprenentatge col·laboratiu a través de l’elaboració d’un producte final que reflecteixi els coneixements adquirits.