Projecte

Els grafitis

Escola L'Arenal de Llevant - Barcelona

Contacte: a8058416@xtec.cat 93307133 https://agora.xtec.cat/escolalarenaldellevant/

Share
Etapa/Cicle
Primària 3r Cicle
Desafiaments
Medi Ambient Justícia Global Pau i Democràcia
Tecnologies Maker
Eines manuals
Durada
entre 25 i 35 hores

Com ens afecten els aerosols?

Descripció del projecte i de l’obra

L'alumnat comença explorant com funciona un aerosol i amb diferents materials, prova de simular-ne un. Després de fer les maquetes pertinents, es descobreix que funcionen gràcies al principi de Bernoulli, que està relacionat amb un canvi de pressions dins del pot. Per una altra banda, es pregunten com és que hi ha boles dins dels pots d’esprai? Després d’informar-se, s’arriba a la conclusió que els pigments són sòlids i s’han de barrejar amb algun líquid per fer el color. A partir d’aquí, es treballa el model matèria i els diferents estats en què la podem trobar.

Reflexió

A partir d’aquestes investigacions, l’alumnat arriba a la conclusió que dins d’un pot d’aerosol trobem diferent tipus de substàncies (matèria), en diferents estats. Això es fa extensiu a altres substàncies més conegudes com l’aigua, per acabar d’entendre el model matèria i la disposició de les partícules que la formen depenent de l’estat en què es troba. Per una altra banda, també s’ha qüestionat quin tipus de gas contenen els aerosols i com ens poden afectar, tant a nosaltres com al medi ambient.

Recursos i materials

Productes vinculats

Logo Escola

LogoSociComunitari

Propòsit del projecte

Aquest projecte té com a objectiu que els alumnes descobreixin com funcionen els aerosols mitjançant experiments basats en el principi de Bernoulli i el canvi de pressions. A més, s'explora la barreja de pigments sòlids amb líquids per crear colors, aprofundint en el model de la matèria i els seus estats. Finalment, es convida a reflexionar sobre l'impacte dels aerosols, tant en l'art (grafiti) com en la salut i el medi ambient.

Col·laboradors externs

Durant la sortida a la Nau Bostik, l'alumnat va aprendre el funcionament dels esprais i les tècniques bàsiques del grafiti. Un artista urbà els va explicar com funciona la pressió dins del pot d’esprai i la importància de la bola interna per barrejar els pigments amb el líquid. Després, van posar en pràctica els coneixements creant els seus propis grafitis en un mur preparat. Aquesta experiència va permetre als alumnes entendre la connexió entre ciència i creativitat en l'art urbà.

Preguntes connectores

Com es relaciona la ciència darrere dels aerosols amb l’art del grafiti? Per què és important comprendre el funcionament químic dels esprais abans d’utilitzar-los? Quin impacte ambiental i social poden tenir els aerosols en l’art urbà? Com podem utilitzar el coneixement científic per ser més responsables amb els aerosols? De quina manera els diferents estats de la matèria influeixen en la creació dels colors dels esprais?

Objectius d’Aprenentatge

1. Comprendre el funcionament dels aerosols: Estudiar el principi de Bernoulli i els canvis de pressió que fan funcionar els esprais. 2. Explorar el model de la matèria: Analitzar com es combinen els pigments sòlids amb líquids dins dels aerosols. 3. Aplicar els coneixements a l’art urbà: Experimentar amb la tècnica del grafiti utilitzant esprais de manera creativa. 4. Reflexionar sobre l'impacte ambiental: Conscienciar sobre els efectes dels aerosols en la salut i el medi ambient. 5. Fomentar la creativitat i el pensament crític en l'ús responsable dels esprais.