Rellotges intel·ligents, necessitat?
Escola La Llacuna del Poblenou - Barcelona
Primària 3r Cicle
escolalallacuna@xtec.cat
.
Pregunta essencial, repte o servei
Com és que pensem que necessitem un dispositiu a l’escola?
Propòsit del projecte
Entendre el funcionament dels rellotges intel·ligents, relacionant-lo amb per a què els infants el necessiten a l'aula. Cal que coneguin les diferents funcions de cada dispositiu, on van a parar les seves dades, fet que ens porta a fer conversa i reflexionar sobre les dades personals que compartim, què fan amb elles... i tenir una mirada ètica.
Reflexionem sobre la periodicitat en que canviem tots aquests dispositius, d'on venen aquests materials, com és de sostenible.
Descripció del projecte
Cada vegada són més els infants que porten rellotges intel·ligents a l’aula, fet que ens porta a reflexionar sobre quin ús en fem. A quina edat comencen a portar-ne? Tots els dispositius fan el mateix? Com funciona cada un d’aquests rellotges? Són aspectes que han necessitat conèixer per poder posicionar-se i respondre a la pregunta plantejada. Conèixer la normativa, debatre, amb famílies i infants, els permet afegir arguments a les seves idees. Els canvis de dispositius en poc temps i els seus components els ha facilitat treballar la consciència dels residus digitals que es generen.
Creació d’obres o productes
El producte és l'exposició a les famílies a l'Acte comunicatiu de curs, per tal de posar en dubte i debatre l'ús que en fem i la necessitat de tenir aquest tipus de dispositius.
Preguntes connectores
Quins rellotges coneixem?
Tots els dispositius fan el mateix?
Com funciona cada un d’aquests rellotges?
Com obtenen les dades?
Per a què necessitem aquests dispositius?
D'on s'obtenen els materials per fabricar-los? Cada quan els canviem?
Objectius d’Aprenentatge
Apropar-se per conèixer i comprendre els avenços tecnològics actuals que són presents a la seva vida.
Mostrar una actitud responsable i respectuosa amb relació als avenços tecnològics del seu entorn proper.
Conèixer la legislació vigent respecte els dispositius electrònics a les escoles (mòbils, rellotges intel·ligents) i prendre consciència de per a què necessitem regular aquest ús.
Plantejar-se qüestions ètiques relatives a un mateix, sobre l'ús de les dades, el malbaratament de material per fer els diferents dispositius.
Reflexió
Hem vist diferents tipus de rellotge i analitzat les seves prestacions. Les dades de les enquestes ens diuen que el tipus de rellotge més portat és la polsera d'activitat, tot i que la majoria de funcions que fa no les fem servir, sinó que el fet de tenir pantalla ens crida molt l’atenció. Hem pogut reflexionar sobre on van a parar les nostres dades i què implica crear un compte per fer ús d’aquests dispositius sempre connectats. Reflexionar al voltant d'aquestes idees, ens ajuda a tenir una mirada més crítica.