Projecte

B7Arts

Institut Badalona VII - Badalona

ESO 1r Cicle

a8042019@xtec.cat

.

Col.laboradors

Descarrega PDF
Share
Etapa/Cicle
ESO 1r Cicle
Àmbits d’acció
Tecnologia i Comunicació Drets humans i equitat
Tecnologies Maker
Tall làser Plòter de tall Biomaterials Audiovisual
Durada
entre 35 i 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Pot ser l'Art una forma d'expressió, un mitjà de transformació de l'espai urbà i de reivindicació col·lectiva?

Propòsit del projecte

Coneixement i valoració de l'art urbà com a forma d'expressió, com a mitjà de transformació de l'espai i com a eina de reivindicació col·lectiva. Apropament de manera vivencial a través dels artistes col·laboradors i la intervenció artística que fan al centre.

Descripció del projecte

La formació i expressió artística és un dels millors vehicles per a la formació integral de l'individu, ja que permet relacionar el coneixement adquirit amb el seu entorn, atorgant una visió crítica com a eina de transformació que és. Aquest projecte centra la seva atenció en l'Art Urbà. Coneixerem els seus inicis fins a l'actualitat i també les mostres d'art urbà de Badalona, de la mà de l'artista local Spogo. Amb ell realitzarem una acció artística que canviarà el nostre centre per sempre. Coneixerem diferents estils i disciplines i entrevistarem a Zurik, una artista de primer nivell.

Creació d’obres o productes

- Intervenció artística al centre pintant les columnes, amb la coordinació i supervisió del muralista badaloní Spogo. - Disseny d'un logotip representant els drets humans. Vectorització i creació d'un stencil art amb la talladora làser, per plasmar-lo amb esprais en un mural. - Creació d'un audiovisual documentant el procés dels productes. - Elaboració d'una ruta amb wikiloc i publicació a la xarxa social, de la visita de diferents mostres d'art urbà a la nostra ciutat. - Maquetació d'un text periodístic de l'entrevista que han preparat i realitzat a una artista de reconeixement internacional.

Col·laboradors externs

El paper del muralista "Spogo" és rellevant durant el projecte. Fent la sessió preparatòria per la intervenció artística, com en la seva ideació, disseny, creació i aplicació, guiant a l'alumnat. També fa de guia durant la ruta per visitar diferents obres a Badalona, donant informació i fent reflexionar a l'alumnat.
Valorem molt positivament la col·laboració de “Zurik”, artista reconeguda internacionalment. Agraïm l’esforç que fa per venir al centre, per ser entrevistada per l'alumnat.
També agraïm la col·laboració de Fer Alcalá, fotògraf especialista en art urbà, que ha plasmat tot el procés.

Preguntes connectores

Saps què és l’art urbà?
Què és un ‘graffiti’? És art?
Quina és la seva intenció? Milloren o degraden l’entorn?
Coneixes algun ‘graffiti’ de Badalona? Saps el seu significat?
Coneixes algun ‘graffiter’ de la teva ciutat?
Quin és el procés per realitzar una actuació artística?
Coneixes alguna altra disciplina d’art urbà?
Saps si la utilització de pintures i esprais pot ser perjudicial per a la salut o el medi ambient?

Objectius d’Aprenentatge

Conèixer els orígens del fenomen del “grafiti” i de l'art urbà contemporani.
Atendre a la controvèrsia que en els seus orígens generava aquest moviment i comparar-ho amb l’actualitat.
Analitzar com és una favela i valorar-ne les diferències respecte de les ciutats de països rics, com Badalona.
Valorar les possibilitats de l'art urbà com a eina de transformació social.
Enregistrar un recorregut cultural mitjançant una aplicació mòbil especialitzada i publicar-lo en la seva xarxa social per la seva promoció.
Recollir i analitzar informació sobre diferents mostres d'art urbà situades al nostre entorn.
Reflexionar sobre l'art urbà i les seves funcions.
Reflexionar sobre els problemes mediambientals provocats per les indústries que fan servir tints i com gestionen els seus residus.
Elaboració de biomaterial compatible amb les talladores làser per l'elaboració dels 'Stencil Art'.
Cercar informació sobre una artista referent d'art urbà del nostre entorn i elaborar un qüestionari per una entrevista.
Interactuar amb una artista mitjançant la realització d'una entrevista per conèixer la seva trajectòria i el seu estil.
Elaborar un text periodístic i maquetar-lo amb l'aplicació Canva tot destacant aquells aspectes més rellevants i transferir-los en un format atractiu.
Reflexionar sobre les problemàtiques del nostre entorn i plasmar-les de forma artística.
Treballar la metàfora visual a través de la tècnica del 'Stencil Art'. Digitalitzar un Stencil per grup de treball per ser imprès amb la talladora làser.
Realitzar una creació artística, utilitzant les tècniques de l’Art Urbà, per transformar l’espai del nostre centre.
Elaborar i participar activament en el projecte conjunt i demostrar creativitat i responsabilitat.
Identificar els aprenentatges i habilitats adquirits durant el treball de síntesi i ser capaços de transferir-los. Què hem après i com ho hem après?

Reflexió

Miquel: "Aquest any serà el cinquè curs que es portarà a terme el projecte, ja que és molt ben valorat per alumnat, professorat i també per l'artista local Spogo, que té un paper rellevant". L'alumnat: "És molt interessant tot el que treballem i m'encanta poder deixar la nostra empremta en el centre per sempre.