Ens pot ajudar la ciència a saber què ha passat a un accident de cotxe?
Descripció del projecte i de l’obra
El projecte STEAM adapta l’estudi de cas CRASH creat per Jordi Domènech-Casal. L’alumnat actua com a pèrit científic, investigant sinistres de trànsit i recollint evidències de diversos escenaris per defensar els conductors en un judici simulat. El procés comença amb l’anàlisi d'accidents de trànsit i amb la reflexió sobre experiències prèvies de l’alumnat. A més, es compta amb la participació d’una víctima d’un sinistre que, a través d’una xerrada, comparteix la seva experiència personal, aportant una perspectiva real i significativa al projecte.
Reflexió
“El tema tractat ha provocat motivació i interès a l’alumnat” - Docents “El projecte m’ha agradat perquè he après sobre coses que em puc trobar a la vida real a la vegada que aprenia cinemàtica” - Alumnat “Crear un cotxe i fer un judici ha sigut molt interessant i divertit” - Alumnat “Cal conscienciar cada cop més el jovent amb projectes així, les distraccions a la via pública (mòbils, patinets elèctrics…) poden tenir conseqüències catastròfiques” - ONG col·laboradora
Recursos i materials
Productes vinculats
Logo Escola
LogoSociComunitari
Propòsit del projecte
Conscienciar a l'alumnat de la importància de les evidències científiques a l'hora de resoldre problemes de la vida quotidiana.
Col·laboradors externs
ONG Stop Accidentes: posa una exposició relacionada amb accidents de trànsit i ens fa una xerrada amb el testimoni d'una víctima d'un accident de trànsit.
Preguntes connectores
Afecten els accidents de trànsit a les nostres vides? Ens poden ajudar els càlculs a saber que ha passat en realitat? Coneixem els punts negres del nostre poble? Judici: qui té la culpa?
Objectius d’Aprenentatge
Dissenyar i executar experiments per calcular velocitats, analitzar moviments rectilinis uniformes, calcular les diferents variables relacionades, i realitzar un anàlisi qualitatiu de l'efecte de la massa en les distàncies de frenada. Aplicar les matemàtiques en els càlculs de factors de conversió per al canvi d'unitats, l'elaboració de gràfics per representar dades, i l'ús de l'estadística i el càlcul d'angles en rampes per analitzar els moviments. Construir la maqueta d’un cotxe utilitzant materials sostenibles, integrant les pràctiques de cinemàtica i fomentant la creativitat. Desenvolupar habilitats de discussió sobre sinistres de trànsit basant-se en fets, dictaminar responsabilitats de manera objectiva i utilitzar correctament el lèxic tècnic associat.